У зразках астероїда Рюгу знайшли чужорідний зірковий пил

Зразки астероїда Рюгу містять шматочки зоряного пилу, що передували народженню нашої Сонячної системи. Уламки матеріалу Рюгу, захоплені японським космічним апаратом «Хаябуса-2», схоже, походять із замерзлих околиць Сонячної системи, а не з самого астероїда. Про це повідомляє журнал Science Advances. Цей чужорідний зоряний пил може пролити світло на історію Сонячної системи.

Контейнер із зразком з астероїда Рюгу
Контейнер зі зразком з астероїда Рюгу. Фото: JAXA

«Знахідка демонструє нам новий тип матеріалу, але й розповідає про динаміку його із зовнішньої Сонячної системи», — каже хімік Енн Нгуєн з Космічного центру NASA імені Джонсона в Х’юстоні.

Візит із трофеєм

Космічний апарат «Хаябуса-2» відвідав астероїд у 2018 і 2019 роках. Після проведення досліджень аппарат повернувся на Землю у 2020-му з 5,4 г космічного каменю. Вчені досліджували ці зразки в лабораторії так, як це неможливо зробити за допомогою телескопів чи навіть космічних апаратів, наприклад, отримати детальні вимірювання хімічного складу.

Пил та уламки астероїда Рюгу
31 мг пилу та уламків з астероїда Рюгу. Фото: Science

Дослідження виявили, що Рюгу багатий на вуглець. Тобто він зроблений із того ж матеріалу, що й деякі з найрідкісніших метеоритів, знайдених на Землі. Вчені вважають, що Рюгу утворився з уламків більшого астероїда, який розпався під час зіткнення і знову перетворився на пухку купу уламків.

Полювання на делікатні зернятка всередині Рюгу

Однак Енн Нгуєн шукала дещо інше. «У центрі мого дослідження — досонячні зерна. Це крихітні крупинки матеріалу, що утворилися з попелу зір, що помирають. Я полювала на них», — пояснює мету свого дослідження Нгуєн.

Астероїд Рюгу
Астероїд Рюгу. Фото: JAXA

Ці делікатні зернятка містять інші ізотопи — атоми елементів, які мають іншу кількість нейтронів, ніж ті, що утворюються на Сонці, що видає їхнє інопланетне походження. Нгуєн та її колеги дослідили два зразки Рюгу, кожен розміром менше міліметра. Потім вони вибрали крихітні уламки породи, завширшки від 50 до 200 мікрометрів, які виділялися серед решти зразків астероїда.

Чужорідний склад

Використовуючи сканувальні електронні мікроскопи та інші методи візуалізації, Нгуєн та її колеги виявили, що два крихітні зернятка породи хімічно відрізняються від решти Рюгу: вони мають нижчий вміст кисню, магнію і кремнію, а також більшу кількість заліза та сірки. У цих уламках також набагато вища концентрація досонячного пилу, ніж у решті матеріалу з астероїда. Пилинки містять карбід кремнію, який легко руйнується водою, а також велику кількість органічних речовин.

Електронномікроскопічні зображення фрагмента Рюгу
Електронномікроскопічні зображення фрагмента матеріалу Сонячної системи (обведеного білим контуром) у зразку астероїда Рюгу показують, що цей матеріал відрізняється від решти. Різні кольори виділяють різні елементи у зразку: кисень (пурпурний), магній (зелений), кремній (світло-блакитний), залізо (темно-синій) і сірка (жовтий). Чужорідні зерна силікатів (білі стрілки) походять із-за меж Сонячної системи. Фото: SCIENCE ADVANCES

Це означає, що пил не міг бути частиною материнського тіла Рюгу, яке зазнало значних змін під впливом води. Дослідники вважають, що пил осів від комети, яка пролітала повз. Утворилася вона в зовнішньому поясі Койпера Сонячної системи, де умови були прохолодними й сухими. Цей пил посипався на уламки, з яких виник Рюгу після руйнування оригінального астероїда.

Ці крихітні чужорідні частки, можливо, навіть цінніші, ніж сам астероїд. Вони можуть розкрити, з чого складалися інгредієнти, які сформували Сонячну систему.

Раніше ми повідомляли про те, що у зразках з астероїда Рюгу виявлені «молекули життя».

За матеріалами sciencenews.org.