У Місяць міг врізатися міжзоряний об’єкт

Частота появи об’єктів з-за меж Сонячної системи та кількість ударних кратерів на поверхні Місяця наштовхнули вчених на думку, що принаймні один із цих кратерів мав залишити «міжзоряний гість». Але встановити це зможуть тільки астронавти на поверхні нашого супутника.

Міжзоряний об'єкт комета Борисова
Міжзоряний об’єкт міг врізатися у Місяць. Джерело: M. Kormesser/ESO

«Космічні гості» на поверхні Місяця

Принаймні один із кратерів на поверхні Місяця міг утворитися внаслідок зіткнення з ним тіла, яке не належало до Сонячної системи. Такої думки дійшли вчені з Єльського університету. Щонайменше двічі за останні роки люди спостерігали об’єкти, які прилетіли до нас із далекого космосу. Це дозволяє здійснити певні підрахунки, наскільки частими є подібні події.

Своєю чергою Місяць вкритий величезною кількістю кратерів, які збереглися з часів утворення Сонячної системи. Тож, за підрахунками вчених, принаймні один із них міг утворитися після того, як у нього врізався міжзоряний об’єкт. Щоправда, визначити, який саме, вкрай важко.

Об’єкти, міжзоряна природа яких вже доведена, достатньо несхожі один на одний. Комета Борисова дуже нагадує своїх місцевих «сестер», і тільки незвичний вміст чадного газу підтверджує її «нетутешню» природу.

З астероїдом Оумуамуа все складніше. Відомо, що при зближенні з Сонцем із його поверхні почало щось випаровуватися, внаслідок чого він прискорився. Але яким має бути хімічний склад, що міг би пояснити це явище, ніхто не знає.

Як знайти на Місяці міжзоряний об’єкт?

Людство має докладні карти Місяця, де видно практично кожен кратер, який міг би бути залишений тілом з-за меж Сонячної системи. Але для того, щоб у цьому переконатися, треба знайти сліди якихось незвичних речовин. А супутникова спектроскопія навряд чи зможе з цим завданням впоратися.

Принаймні, на поверхні Місяця не знайшли жодних типових для комет та астероїдів речовин типу метану. Але дослідники підозрюють, що з поверхні того ж Оумуамуа могли випаровуватися екзотичніші ізоціанати. І пошук цих речовин на поверхні нашого супутника міг би дати цікаві результати.

Однак зробити це якісно можуть тільки астронавти безпосередньо на поверхні Місяця. Великі надії вчені покладають на реалізацію програми Artemis. Щоправда, в її межах вивчатимуть переважно кратери на південному полюсі, але, зрештою, черга дійде і до інших ділянок.