У космосі 10 років літатиме прах півсотні людей, Ілон Маск запустив перший у світі «криптосупутник»: дайджест новин

Підбірка космічних новин на сніданок: Starliner успішно приземлився. Марс виявився у 100 разів «тихіше» Землі, а InSight зробив «останнє селфі».

Starliner повернувся на Землю

Космічний корабель CST-100 Starliner відстикувався від МКС і повернувся на Землю. Його капсула здійснила успішну посадку на території полігону Вайт Сендс у штаті Нью-Мексико. Корабель був запущений 19 травня. Під час його виходу на орбіту не обійшлося без проблем — передчасно вимкнулися 2 з 12 двигунів. Однак це не завадило йому виконати необхідний маневр і зістикуватися з МКС. Starliner пробув у складі орбітального комплексу п’ять днів, після чого відстикувався від станції та приступив до повернення на Землю.

ESA не очікує на вихід росії з МКС

Європейське космічне агентство не очікує, що росія припинить спільну з Заходом експлуатацію Міжнародної космічної станції (МКС), заявив генеральний директор ESA Йозеф Ашбахер. МКС — найбільший штучний об’єкт у космосі — постійно експлуатується з листопада 2000 року й управляється міжнародним консорціумом, очолюваним США та РФ, що представляє п’ять космічних агентств і 15 країн.

Що супутники можуть розповісти про переломні моменти клімату?

Наслідки глобального потепління клімату проявляються багатьма шляхами, зазвичай у вигляді поступових змін: більш часті екстремальні погодні умови, хвилі тепла, посухи та лісові пожежі. Однак кумулятивний вплив цих факторів може призвести до того, що фундаментальні частини земної екосистеми зміняться швидше та радикальніше. Такі «переломні моменти» є порогами, коли крихітна зміна переводить систему в новий стан. Це область, що вимагає термінових досліджень для розробки прогнозів того, коли та де можуть відбутися такі різкі зміни, та ризиків, який вони являють для спільнот і екосистем у всьому світі.

Посадковий модуль Mars InSight зробив запорошене «останнє селфі»

Посадковий модуль InSight (NASA) повністю покритий товстим шаром марсіанського пилу. Це добре видно на його останньому селфі, яке, за словами представників аерокосмічного агентства, ймовірно, стане останнім. Апарат отримує енергію від сонячних батарей, які зараз виробляють приблизно одну десяту від своєї початкової потужності 5000 ватт-годин. Нове зображення показує, скільки реголіту накопичилося на поверхні модуля після посадки.

Знищений ЗСУ корабель «Саратов». Джерело: Maxar

BlackSky, Maxar, Planet укладають 10-річні контракти NRO на супутникові знімки

Національне розвідувальне управління США (NRO) оголосило про укладання з BlackSky, Maxar Technologies та Planet Labs 10-річних контрактів на надання супутникових зображень розвідувальним, оборонним та цивільним федеральним агенціям. NRO назвало цю угоду «найбільшою в історії акцією агентства з укладання контрактів на комерційні зображення». Сума операції Maxar за десятиліття перевищила 3,2 млрд доларів. Контракт BlackSky має опціони на суму до 1 млрд доларів. Planet Labs поки не розкрила вартість своєї угоди.

Virgin Orbit здійснить перший запуск у Великобританії в серпні

Virgin Orbit планує здійснити свій перший старт із Англії наприкінці серпня та очікує на отримання британської ліцензії на запуск, повідомив керівник компанії. Це станеться після запуску носія з повітряного та космічного порту Мохаве в Каліфорнії під назвою Straight Up, що нестиме сім корисних навантажень для уряду США. Він має відбутися не раніше 29 червня.

Gogo планує використовувати супутники OneWeb у партнерстві, яке може стати конкурентом Starlink на ринку ділової авіації, що розвивається, для послуг на низькій навколоземній орбіті. Компанія Gogo оголосила про плани використовувати мережу OneWeb LEO для підключення бізнес-джетів, які нині вважаються занадто малими для використання комерційних високошвидкісних супутникових широкосмугових рішень.

Стартап із видобутку астероїдних ресурсів AstroForge приваблює 13 млн доларів і запускає тестову місію

Каліфорнійський стартап, заснований у січні 2022 року, вийшов із прихованого режиму, оголосивши, що він прагне стати першою в історії життєздатною компанією з видобутку речовини астероїдів. За перші кілька місяців свого існування AstroForge залучила початкове фінансування у розмірі 13 млн доларів, розробила та протестувала в лабораторії нову технологію обробки астероїдного матеріалу та замовила політ на ракеті SpaceX Falcon 9 для перевірки цієї технології на орбіті.

SpaceX запустила перший у світі «криптосупутник»

Перший у світі «криптосупутник» виведено на орбіту. 25 травня SpaceX запустила свою п’яту місію щодо спільного використання малих супутників Transporter-5. Примітно, що місія райдшерингу запустила перший у світі «криптосупутник», що стало важливою віхою для компанії, генеральний директор якої Ілон Маск міцно вкоренився у криптокультурі — лише цього тижня з’явилися новини про те, що діпфейк Маска використовується для шахрайства з власниками криптовалют. Супутник під назвою Crypto-1 був розроблений американським стартапом Cryptosat, щоб закласти основи безпечної криптографії, пов’язаної з блокчейном у космосі.

Звуки марсіанського вітру виявилися дуже різноманітними

Ровер Perseverance записав вітер та інші звуки Марса. Вчені виявили, що вони різноманітніші, ніж можна було сподіватися. Акустичні умови на планеті змінюються в залежності від пори року. Рік записів марсіанських звуків вчені «стиснули» у п’ятигодинний плейліст. Виявилося, що більшість часу на Червоній планеті тихо. Дослідники тривалий час підозрювали, що тиша взагалі панує там завжди. Але виявилося, що звуки на Марсі на 20 децибелів тихіші, ніж на Землі при тих самих джерелах. Це означає, що звук падіння каменю там приблизно в 100 разів тихіший, ніж у нас.

Прах майже 50 людей поховають у космосі

Космічна компанія Celestis готується цього тижня вивести на орбіту кремовані останки 47 людей із п’яти країн. Прах прикріплять до телекомунікаційного супутника, який запустять з узбережжя Флориди. Це означає, що фактично він перебуватиме на навколоземній орбіті ще десять років. Celestis надаватиме дані GPS у режимі реального часу про те, де знаходяться останки в будь-який момент, щоб близькі померлих могли їх відстежувати.

Нове відкриття про далекі галактики: зірки важчі, ніж ми думали

Група астрофізиків із Копенгагенського університету дійшла важливого висновку щодо зоряного населення за межами Чумацького Шляху. Отриманий результат може змінити наше розуміння широкого спектру астрономічних явищ, у тому числі утворення чорних дір, наднових, а також причин загибелі галактик.

Читайте також: Перша висадка людини на астероїд відбудеться через 50 років, а Рогозін назвав українські підприємства, які мріє привласнити: дайджест новин