У 20 разів більший за вбивцю динозаврів: гігантський удар змістив вісь обертання Ганімеда

Близько 4 мільярдів років тому в супутник Юпітера Ганімед врізався величезний астероїд, що призвело до зміщення осі його обертання. Про це свідчать результати нового дослідження, виконаного японськими вченими.

Ганімед. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gill

Ганімед — це найбільший супутник планети в Сонячній системі. За розмірами він навіть перевершує Меркурій. Ганімед цікавий тим, що має власне магнітне поле, а під його крижаною поверхнею знаходяться океани рідкої води, де можуть існувати умови для виникнення життя.

Як і переважна кількість інших супутників, Ганімед перебуває в приливному захопленні. Тобто він завжди звернений до Юпітера однією й тією ж стороною. У 1980-х роках зонди Voyager зазнімкували Ганімед і встановили, що значна частина поверхні супутника вкрита характерними борознами, які утворюють концентричні кола навколо конкретної точки. Це наштовхнуло дослідників на думку, що вони є результатом великого зіткнення, яке сталося приблизно 4 млрд років тому. До недавнього часу його точний масштаб і вплив на супутник були невідомі.

Концентричні утворення на поверхні Ганімеда. Джерело: HIRATA Naoyuki

Вчений з університету Кобе, Хірата Наоюкі вирішив відповісти на це питання. Він звернув увагу на те, що передбачуване місце удару розташоване майже точно на найвіддаленішому від Юпітера меридіані. Цим Ганімед нагадує Плутон. Дані зонда New Horizons свідчать про те, що в далекому минулому карликова планета зазнала величезного зіткнення, яке призвело до її переорієнтації.

Виходячи з цього припущення, Хірата провів моделювання зіткнення, яке могло призвести до аналогічної переорієнтації Ганімеда. За його даними, діаметр астероїда, що зіткнувся із супутником, становив близько 300 кілометрів. Це приблизно у 20 разів більше за те тіло, яке зіткнулося із Землею 66 млн років тому і поклало кінець епосі динозаврів. Удар призвів до утворення перехідного кратера діаметром від 1400 до 1600 км (так називають порожнину, яка утворюється безпосередньо в момент зіткнення до того, як матеріал осяде в кратері та навколо нього).

Схема розвороту Ганімеда внаслідок гігантського зіткнення. Джерело: HIRATA Naoyuki

Гігантський удар напевно справив значний вплив на ранню еволюцію Ганімеда. Але його теплові та структурні ефекти на внутрішню частину супутника поки абсолютно не вивчені. Ясність у це питання може внести місія JUICE. Ганімед є її фінальним пунктом призначення. Якщо все піде добре, космічний апарат вийде на орбіту навколо супутника 2034 року і вивчатиме його протягом шести місяців, відправляючи на Землю безліч даних, які допоможуть прояснити особливості його поверхні та внутрішньої будови.

За матеріалами Phys.org