Тиждень подвійних Акварид

З середини травня, коли закінчується період дії метеорного потоку η-Акварид (з території України спостерігати його досить важко), і до середини липня на небі панує відносне «метеорне затишшя» — Земля проходить область простору, де концентрація міжпланетного пилу доволі невисока. Цей період переривається в середині липня «подвійним» потоком δ-Акварид. Як нескладно зрозуміти з його назви, метеори, що належать до нього, теж «вилітають» із сузір’я Водолія, але тепер їх видно значно краще. Максимум південної «гілки» потоку в нинішньому  році очікується в ніч із 28 на 29 липня.

Яскравий метеор потоку Південних δ-Акварид над штатом Огайо. Джерело: John Chumack

Зазвичай у максимумі інтенсивність Південних δ-Акварид сягає 20 метеорів за годину, що не так уже й мало. Пік Північних δ-Акварид настає через 3-4 доби, їхнє годинне число в цей час приблизно удвічі менше. Загалом ми маємо період тривалістю близько тижня, коли щогодини на небі зявляється від п’яти до двох десятків «падаючих зірок», причому деякі з них уже належать наступному потужному метеорному потоку — славетним Персеїдам.

Зараз знайти радіант Південних δ-Акварид (уявну точку, з якої «розлітаються» метеори) доволі просто: всього в 5° від нього на небі розташована планета Сатурн — найяскравіше небесне тіло в цій області небесної сфери. Значно нижче над горизонтом перебуватиме яскрава зірка Фомальгаут (α Південної Риби), але її блиск усе ж буде меншим, ніж у Сатурна, тому переплутати їх важко.

Південно-східна частина неба о 1-й годині ночі за місцевим часом в останні дні липня 2023 року

Як свідчить статистика, найбільше метеорів зазвичай спостерігається не в радіанті, а в точці неба, що лежить приблизно посередині між ним і зенітом. У даному разі це буде точка, на 30-35° вища за Сатурн. Ця цифра справедлива для 1-ї години ночі та практично для всієї України. 29 липня Місяць сховається за обрієм приблизно опівночі (на сході України — трохи раніше, на заході — пізніше). Сузір’я Водолія, навпаки, до цього часу вже підніметься достатньо високо, що дозволить за умови чистого неба без проблем спостерігати метеори δ-Акварид. Максимум північної гілки потоку , радіант якої лежить у 7° вище Сатурна, припаде на повню, тож його буде видно гірше: фактично вдасться побачити лише найяскравіші метеори та можливі боліди.