Тимчасовий попутник: астрономи знайшли новий троянський астероїд Марса

Команда іспанських астрономів підтвердила, що астероїд 2023 FW14 «супроводжує» Червону планету в її подорожі навколо Сонця. Отже, загальна кількість відомих троянських астероїдів Марса збільшилася до 17.

Троянський астероїд Марса в уявленні художника. Джерело: SMM, IAC

2023 FW14 було відкрито минулого року. Це відносно невеликий астероїд — його діаметр оцінюють у 320 метрів. 2023 FW14 розташований в околицях точки Лагранжа L4 системи Сонце — Марс. Отже, він перебуває на тій самій орбіті, що й Марс, у своєму русі випереджаючи його. Такі об’єкти називають троянськими астероїдами.

Спостереження, виконані за допомогою телескопа GTC показали, що спектр 2023 FW14 відрізняється від більшості інших троянців Червоної планети. Як і його сусід по точці L4 (об’єкт 1999 UJ7), це т. зв. астероїд примітивного типу. Цим вони відрізняються від 15 астероїдів, розташованих у точці L5, які являють собою скелясті астероїди багаті на силікати.

Інша важлива відмінність полягає в орбіті. 16 раніше відомих марсіанських троянців, найімовірніше, супроводжують планету з епохи її формування і їхні орбіти стабільні в довгостроковій перспективі. Але цього не можна сказати про 2023 FW14. Розрахунки показують, що він перемістився на околиці точки L4 лише мільйон років тому і покине її через десять мільйонів років.

За словами дослідників, у них є дві основні версії походження 2023 FW14. Це може бути або фрагмент 1999 UJ7, або він міг бути захоплений із популяції близьких до Землі астероїдів, які перетинають орбіту Марса.

Наразі астрономам вдалося знайти троянські астероїди біля всіх планет Сонячної системи, крім Меркурія та Сатурна. Найбільшу популяцію таких об’єктів має Юпітер. Вони стануть об’єктом вивчення місії Lucy, яка в період із 2027 до 2033 року виконає прольоти щонайменше восьми юпітеріанських троянців.