Телескоп NASA створив глобальний таймлапс неба

NASA опублікувала серію таймлапсів небесної сфери, створених на основі знімків інфрачервоного телескопа NEOWISE. Вони демонструють безліч цікавих феноменів, включаючи активність чорної діри, пульсації зір, що вмирають, та рух коричневого карлика.

Цілі місії NEOWISE

Телескоп NEOWISE був запущений у 2009 році. Спочатку він називався WISE (Wide-Field Infrared Survey Explorer). Метою його місії було складання інфрачервоного огляду всього неба. Зібрані телескопом дані. надалі використовувалися астрономами для пошуку таких об’єктів, як ультраяскраві інфрачервоні галактики, регіони активного зореутворення, коричневі карлики тощо. Також WISE відкрив понад 34 тисячі, раніше невідомих, астероїдів.

Глобальна мозаїка неба, зроблена телескопом NEOWISE. Джерело: NASA/JPL-Caltech

До кінця 2010 року WISE завершив свою основну місію та був переведений у сплячий режим. Через деякий час у NASA знайшли інше застосування для бездіяльного апарата і він знову був активований. У межах нової місії NEOWISE на телескоп поклали завдання з вивчення астероїдів та комет. Основний акцент був зроблений на пошук об’єктів, здатних становити загрозу для нашої планети. Кожні півроку телескоп виконує повне сканування неба, після чого вчені порівнюють його знімки, з метою пошуку рухомих об’єктів. Також їх використовують для створення глобальних карт небесної сфери, які демонструють становище та яскравість сотень мільйонів різних об’єктів.

Глобальний таймлапс неба

Нещодавно астрономи знайшли нове застосування для знімків NEOWISE. Команда американських дослідників об’єднала 18 отриманих телескопом карток, щоб створити глобальний таймлапс усієї небесної сфери. Він демонструє цікаві зміни, що відбулися на небі за минуле десятиліття.

На знімках NEOWISE можна побачити збільшення яскравості галактики, розташованої на відстані 690 млн світлових років від Землі. Воно було викликане поглинанням зорі надмасивною чорною дірою. Інший таймлапс показує як зоря, що пусьсує, наближається до кінця свого життєвого циклу.

Знімки NEOWISE також демонструють різні прояви активності новонароджених світил, рух коричневого карлика та несподіваний зоряний спалах, чия природа поки що залишається загадкою для астрономів.