Цифра дня: 30 тисяч навколоземних астероїдів

Європейське космічне агентство (ЕSA) повідомило про подолання важливої віхи. Кількість, знайдених астрономами навколоземних астероїдів, подолала позначку 30 тисяч об’єктів.

Що таке навколоземний астероїд

Навколоземними астероїдами називають малі тіла Сонячної системи, чий перигелій (точка мінімального зближення з Сонцем), становить менше ніж 1,3 а.о. Це означає, що у своєму русі вони наближаються до земної орбіти на відстань менше ніж 45 млн км.

Астероїд Ерос. Джерело: NASA

Першим в історії відкритим навколоземним астероїдом став Ерос. Це відбулося ще 1898 року. Його діаметр становить 30 км, під час свого орбітального руху він, час від часу, наближається до Землі на відстань 22 млн км. Ерос також став першим в історії астероїдом, дослідженим спеціалізованою місією. У 2000 році апарат NEAR Shoemaker вийшов на орбіту навколо малого тіла, а 2001 року здійснив м’яку посадку на його поверхню.

Пошуки навколоземних астероїдів

Основна частина навколоземних астероїдів виявляється на знімках спеціалізованих небесних оглядів, таких як Каталінський небесний огляд. Вони сканують небо в пошуках об’єктів, які переміщаються.

Каталінський небесний огляд. Джерело: wikipedia.org

Більш потужні інструменти, такі як Дуже Великий телескоп ESO, можуть використовуватися для додаткових спостережень з метою уточнення розмірів астероїдів та збору додаткових даних про їх будову та склад. У пошуках навколоземних об’єктів також беруть участь й космічні апарати, на кшталт обсерваторії Gaia.

Кількість та небезпека навколоземних астероїдів

30 тисяч, знайдених астрономами навколоземних астероїдів, є лише верхівкою айсберга. Насправді таких об’єктів набагато більше, і багато з них ще чекають свого відкриття.

Навколоземний астероїд в уявленні художника. Джерело: Science, NASA & Satellites

За оцінками астрономів, з усіх відомих на сьогодні навколоземних астероїдів, 1425 мають «ненульовий» шанс зіткнення із Землею. Це означає, що за певних обставин, у майбутньому, вони можуть впасти на нашу планету. Водночас понад тисячу з цих об’єктів мають діаметр менше ніж 50 метрів. До того ж як показують розрахунки, жоден із потенційно небезпечних навколоземних об’єктів, не зіштовхнеться із Землею в найближчі сто років.

Проте, вже зараз космічні агенції займаються вивченням способів, які дозволять відхилити від Землі загрозливий для неї об’єкт. Нещодавно NASA випробувала один із них на практиці, вдаривши зондом DART по астероїду Діморф. Експеримент завершився успіхом. Таран призвів до зміни орбітального періоду Діморфа на 32 хвилини, що набагато більше, ніж передбачали моделі.