Телескоп Hubble зазирнув у «зоряний пологовий будинок»

Космічний телескоп Hubble отримав ефектне зображення регіону активного зореутворення, відомого під назвою Комплекс у Хамелеоні. Він є скупченням газопилових хмар, що розташоване на відстані близько 520 світлових років від Землі. Загальна протяжність «зоряного пологового будинку» оцінюється у 65 світлових років.

Темна хмара Хамелеон I. Джерело: NASA, ESA, K. Luhman and T. Esplin (Pennsylvania State University), et al., and ESO; Processing: Gladys Kober (NASA/Catholic University of America)

Hubble зафіксував один із трьох основних сегментів регіону — темну хмару Хамелеон I. Зображення демонструє пилові хмари, всередині яких прямо зараз формуються нові світила й планети, та сліпучі відбивні туманності, що підсвічуються потужним випромінюванням яскраво-блакитних новонароджених зір. У нижній частині знімка можна побачити характерну біло-жовтогарячу структуру, що нагадує метелика. Це об’єкт Гербіга-Аро.

Об’єкти Гербіга-Аро представляють продукти діяльності протозір. Новонароджені світила майже завжди оточені протопланетними дисками. Їхня взаємодія з речовиною цих дисків може призводити до утворення джетів, що складаються з іонізованого газу.

Викинута зорею речовина рухається зі значною швидкістю, яка може досягати кількох сотень кілометрів за секунду. У процесі її  взаємодії з навколишніми газопиловими хмарами утворюються характерні ударні хвилі протяжністю до 10 світлових років. Саме їх ми й спостерігаємо як об’єкти Гербіга-Аро. Вони є дуже короткостроковим за астрономічними мірками явищем. Лише через кілька десятків тисяч років після виникнення об’єкти Гербіга-Аро повністю розсіюються у міжзоряному просторі.

На зображенні Hubble також можна побачити цікавий оптичний ефект, який часто спостерігається на знімках телескопів-рефлекторів. Йдеться про характерні промені, що оточують багато світил і нагадують за формою хрести. Вони виникають через дифракцію світлового потоку на розтяжках, котрі підтримують вторинне дзеркало телескопа.

Нагадаємо, що недавно телескоп Gemini South також зазнімкував Комплекс у Хамелеоні. Вийшло зображення туманності у формі однокрилого метелика.