Обсерваторія Gemini зазнімкувала «однокрилого метелика»

Це дивовижне зображення, зроблене встановленим у Чилі телескопом Gemini South, демонструє тонку структуру, яка чимось нагадує крило метелика. Але астрономи знають її під назвою «Інфрачервона туманність Хамелеон». Вона розташована неподалік центру темної хмари Хамелеон I, яка входить до складу однієї з найближчих до Землі областей активного зореутворення.

Інфрачервона туманність Хамелеон (Gemini South). Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA

Зображена на знімку туманність отримала свою назву завдяки яскравості на деяких інфрачервоних довжинах хвиль. Утім, її також можна помітити й у видимому світлі, чим скористалися співробітники обсерваторії Gemini, націливши на неї один із двох телескопів (другий розташований на Гаваях).

Характерне «крило» метелика насправді є потоком газу. Його джерело приховане темною смугою, але астрономи знають, що він є маломасивною зорею. Новонароджене світило випускає кілька джетів, які пробили тунелі у навколишніх газопилових хмарах. Зіркове світло підсвічує стінки цих структур, у результаті чого ми й спостерігаємо настільки незвичайну картину.

Яскрава точка праворуч від «метелика» — об’єкт Хербіга-Аро HH 909A. Такі структури є ударними хвилями, що формуються в результаті взаємодії викинутої зіркової речовини з навколишніми газопиловими хмарами. Їхня довжина може перевищувати 10 світлових років, при цьому вони є дуже короткостроковим за астрономічними мірками явищем. Лише через кілька десятків тисяч років після виникнення об’єкти Хербіга-Аро повністю розсіюються у міжзоряному просторі.

На думку астрономів, темна смуга, що приховує світило в центрі «метелика», насправді є навколозоряним диском — скупченням пилу, газу та планетезималів. Вважається, що вони є джерелом матеріалу, з якого формуються планети. Причина, з якої на знімку Gemini South диск має вигляд смуги, а не кола, полягає в тому, що він розташований з ребра по відношенню до Землі.

Як виявити діпфейки: астрономи пропонують шукати відблиск зірок в очах