Телескоп eROSITA за пів року перевершив 25-річні досягнення Chandra та XMM-Newton

Телескоп eROSITA, запущений під керівництвом Товариства Макса Планка, протягом шести місяців — з грудня 2019 по червень 2020 року — створив найбільшу та найдетальнішу рентгенівську карту неба.

Мапа eROSITA All-Sky Survey. Авторство: mpe.mpg.de

У процесі цього дослідження зібрано понад 170 млн рентгенівських фотонів, що дозволило виявити майже 900 тис. об’єктів глибокого космосу, серед яких 700 тис. — це надмасивні чорні діри та скупчення галактик.

Разючий прорив у рентгенівській астрономії

eROSITA
Повний рентгенівський знімок неба eROSITA

За кілька місяців eROSITA виявив більше космічних об’єктів, ніж місії NASA Chandra та XMM-Newton разом узяті за останні 25 років. Це стало можливим завдяки здатності телескопа фіксувати високоенергетичне рентгенівське випромінювання, яке походить від екстремально гарячих газів біля залишків наднових, чорних дір та скупчень галактик. Рентгенівські дані дають можливість краще зрозуміти процеси, що відбуваються в найбільш динамічних і таємничих куточках Всесвіту.

Видатні знахідки: нитка космічної павутини

Серед відкриттів eROSITA — «нитка» гарячого газу довжиною 42 млн світлових років, що з’єднує два скупчення галактик. Ця структура може бути частиною «космічної павутини» — системи газових ниток, що окреслюють форму Всесвіту і живлять галактики. Це відкриття має велике значення для розуміння природи темної матерії та великомасштабної структури космосу.

Вплив місії та нові дослідницькі перспективи

На основі результатів eROSITA вже опубліковано понад 50 нових наукових праць, доповнивши понад 200 попередніх досліджень. Андреа Мерлоні, керівник проєкту, підкреслив, що за короткий період телескоп виявив більше об’єктів, ніж інші місії за десятиліття.

eROSITA
Рентгенівське зображення eROSITA з нововиявленою ниткою між двома скупченнями галактик, віддаленими одна від одної на 42 млн світлових років. Авторство: Dietl

Це дослідження не тільки значно розширило наші знання про надмасивні чорні діри та скупчення галактик, але й відкрило нові шляхи для майбутніх досліджень. Телескоп eRosita показав, як енергетичні процеси та структура Всесвіту взаємопов’язані, що допомагає вченим краще зрозуміти еволюцію космосу та підготуватися до нових дослідницьких місій.

Нова рентгенівська карта Всесвіту стане важливим інструментом для астрономів, прокладаючи шлях до ще глибшого вивчення далекого космосу.

Раніше ми повідомляли про те, як «вогняна куля» мертвої зорі підтвердила 30-річне передбачення.

За матеріалами physics-astronomy.com

Як таргани вижили після падіння метеорита, що знищив динозаврів?
Вибух у космосі: побудований компанією Boeing супутник зруйнувався на геостаціонарній орбіті