Рентгенівська карта неба від телескопа eROSITA

10 червня рентгенівський телескоп ART-XC, встановлений на борту обсерваторії Спектр-РГ, виконав свій перший огляд неба. Через два дні другий основний науковий інструмент апарата, телескоп eROSITA, також завершив виконання цього завдання.

З нагоди цієї події фахівці Інституту космічних досліджень Російської академії наук (ІКД РАН) опублікували складені за даними eROSITA дві карти небесної сфери. Одна з них охоплює діапазон енергій 0,3 — 0,7 кеВ, друга – 0,7 — 2,3 кеВ. На них зареєстровано близько півмільйона рентгенівських джерел.

Рентгенівська карта Чумацького Шляху в діапазоні енергій 03 — 07 кеВ. Джерело: ІКІ РАН

У ближчому до видимого світла діапазоні енергій (0,3 — 0,7 кеВ) добре видно залишки наднових спалахів та випромінювання «теплого» міжзоряного газу з температурою в сотні тисяч градусів, а також відносно близькі зорі з набагато потужнішими коронами, ніж у Сонце. Їхня кількість перевищує сотню тисяч. Привертає увагу «Північна Полярна Шпора» — найяскравіша та найбільш протяжна область Чумацького Шляху під час спостережень у м’якому рентгені. Добре видно темну смугу, яка простяглася вздовж головної площини нашої Галактики, де поверхнева яскравість рентгенівського випромінювання нижче, ніж у інших частинах карти. Це пов`язане з поглинанням низькоенергетичних рентгенівських променів газом та пилом, які містяться в галактичному диску.

На карті, в діапазоні 0,7 — 2,3 кеВ, здебільшого проявляють себе позагалактичні об’єкти. Ми бачимо сотні тисяч ядер активних галактик та квазарів, випромінювання яких пов’язане з акрецією (падінням) речовини на надмасивні чорні діри та тисячі масивних скупчень галактик. Абсолютна більшість таких об’єктів знаходиться на відстанях, які перевищують мільярди світлових років. У цьому діапазоні також видно рентгенівські пульсари, акрецуючи білі карлики та інші типи галактичних джерел рентгенівського випромінювання.

Рентгенівська карта Чумацького Шляху в діапазоні енергій 0,7 — 2,7 кеВ. Джерело: ІКІ РАН

Яскравий регіон у центральній частині карти пов’язаний з випромінюванням гарячого газу та молодих об’єктів різної природи в областях зореутворення у сузір’ї Лебедя. Серед них залишок наднової Петля Лебедя, кілька планетарних туманностей та скупчень молодих зір, а також низка найвідоміших рентгенівських джерел, таких як чорна діра Лебідь X-1, нейтронні зорі Лебідь X-2 й X-3 та радіогалактика Лебідь А.

На окремому зображенні показаний центр Чумацького Шляху. Надмасивна чорна діра Стрілець А* знаходиться біля його правої межі в площині галактичного екватору. Це область багата рентгенівськими джерелами різної природи, але вони здаються розмитими через поглинання молекулярними хмарами, випущеного ними випромінювання.

Рентгенівська карта центру Чумацького Шляху в діапазоні енергій 03 — 20 кеВ. Джерело: ІКІ РАН

Телескопи «Спектр-РГ» продовжують роботу. Планується, що після наміченої на середину червня корекції орбіти та короткого калібрування, обсерваторія приступить до другого огляду неба. У найближчі 3,5 роки вчені сподіваються отримати ще сім таких карт. Підсумкова карта буде набагато докладнішою, ніж перша, внаслідок постійного збільшення експозиції та чутливості.

За матеріалами http://srg.iki.rssi.ru