Сумнозвісний астероїд Апофіс «відкрили заново»

Нещодавно вчені перевіряли систему запобігання зіткненням із небезпечними астероїдами. У проєкті брало участь понад 100 вчених із 18 країн. У процесі перевірки регулярно сканувалося небо у пошуках потенційно небезпечних космічних тіл. В результаті система «заново відкрила» сумнозвісний астероїд Апофіс.

Апофіс
Ілюстрація астероїда Апофіс (99942 Apophis). Джерело: CNET

Некомерційна організація «Фонд B612» підтримує дослідження та технології для картографування та навігації Сонячною системою. Після повторного сканування Апофіс наново набув статусу «потенційно небезпечного».

Близькоземний астероїд в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Апофіс уже викликав переполох, коли був уперше виявлений 2004 року. Тоді його орбіта не була відома досить добре. Тому був підрахований високий ризик зіткнення із Землею у 2029 чи 2036 роках. Тепер астрономам доручили зробити повторний аналіз, щоб довести здатність системи попередження швидко ідентифікувати, а потім оцінити небезпеку, пов’язану з будь-яким об’єктом.

Сила Апофіса

Під час випробувань Апофіс був виявлений спочатку за допомогою Catalina Sky Survey в Аризоні, а потім зафіксований системою раннього оповіщення про зіткнення з астероїдом (ATLAS), що має обсерваторію в Чилі, Гаваях та Південній Африці. Можливо, найважливіші вимірювання були зроблені космічним апаратом NEOWISE, який використав свій тепловий зір для точного вимірювання розміру та форми Апофіса. Він ідентифікував його як «подовжений об’єкт діаметром від 270 до 410 метрів».

Модель поверхні астероїда Апофіс. Джерело: UArizona/JPL/Arecibo

На основі вимірів NEOWISE вчені з Дослідницького центру Еймса NASA в Каліфорнії отримали більш точну оцінку енергії, яка буде вивільнена, якщо Апофіс впаде на Землю. Вони підрахували, що удар нестиме приблизно 8,5×1019 джоулів енергії, що еквівалентно 20 мільйонам кілотон тротилу. Збитки, завдані Апофісом, будуть руйнівними, але тільки в регіональному масштабі — він недостатньо масивний, щоб викликати глобальне вимирання людства.

Жодних зіткнень у найближчі 100 років

У 2020 році Міжнародний астрономічний союз оголосив, що ризик зіткнення Апофіса із Землею мінімальний. Однак даних було ще недостатньо, щоб підтвердити це на 100%.

«Попри те, що ми знали, що Апофіс не зіткнеться із Землею у 2029 році, в орбіті об’єкта були великі невизначеності, які теоретично допускали зіткнення», — каже Давиде Фарноккіа, інженер-навігатор Лабораторії реактивного руху NASA.

Фарноккіа очолив проєкт з розрахунку орбіти Апофіса за допомогою Goldstone Solar System Radar у Каліфорнії 2021 року. Цей наземний радар дозволив отримати зображення Апофіса, а також виміряв його швидкість та відстань, що дозволило точніше розрахувати орбіту астероїда. Цієї інформації виявилося достатньо, щоб виключити зіткнення у 2029 році або принаймні на наступні 100 років.

Нагадаємо, що раніше місію OSIRIS-REx відправили відвідати найнебезпечніший астероїд у світі.