Сонце не знищить життя на Землі впродовж наступного мільярда років

Нове дослідження показує, що життя на Землі не зникне протягом наступного мільярда років, як вважалося досі. Підвищення яскравості Сонця може впливати на геохімічні процеси достатньо слабко.

Карбонатно-силікатний цикл
Карбонатно-силікатний цикл. Джерело: personal.ems.psu.edu

Загибель життя на Землі

Життя на поверхні Землі може протриматися значно довше, ніж це вважалося досі. Принаймні такі висновки роблять дослідники з Чиказького університету, стаття яких нещодавно з’явилася на сервері препринтів arXiv.

Йдеться про світимість Сонця. Як відомо, воно має вік близько 5 млрд років і розташоване в середині свого життєвого циклу, в кінці якого перетвориться на червоний гігант і «проковтне» Землю. Проте кількість енергії, яку отримує наша планета від нього, збільшується вже зараз.

Відомо, що з моменту утворення світимість Сонця вже збільшилася на 30 відсотків. А за мільярд років вона має стати настільки сильною, що життя на нашій планеті взагалі буде неможливим. Вся справа у численних геохімічних циклах, які тісно пов’язані з біосферою.

Одним із них є вуглець-силікатний цикл. Його суть полягає в тому, що діоксид вуглецю проникає всередину силікатних порід, з’єднується з ними й руйнує велетенські брили на дрібні камінчики, які потім потрапляють на дно океану і захоронюються там доти, поки різні процеси не вивільнять із них вуглець.

Вуглець-силікатний цикл відіграє важливу роль у регулюванні кількості діоксиду вуглецю на нашій планеті. Проте у випадку підвищення температури ці реакції можуть виявитися аж занадто ефективними. Вуглекислий газ просто зникне з атмосфери й зелені рослини залишаться без нього.

Вуглекислий газ та життя на Землі

Звичайно, можна було б посміятися, що страшний вуглекислий газ (він же діоксид вуглецю), викиди якого ми всі намагаємося зменшити, може знищити життя своєю відсутністю. Проте якщо згадати, що саме з нього в процесі фотосинтезу рослини видобувають кисень, все стає не таким веселим. Без флори й фауна швидко загине.

Тепер вчені кажуть, що за мільярд років такого не станеться. Усі попередні оцінки підвищення ефективності процесів вуглець-силікатного циклу, за їхніми даними, неправильні. Тож життя на нашій планеті за цей термін не загине.

Воно протягне ще 1,6–1,86 млрд років. І вб’є його все ж підвищення активності Сонця. Саме стільки часу потрібно для того, аби підвищення температури запустило «вологий» парниковий ефект. В атмосфері стрибкоподібно зросте вміст водяної пари, й стане настільки спекотно, що зелені рослини та більша частина біосфери не переживуть цього.

Сонце не знищить життя на Землі впродовж наступного мільярда років
Підйом із глибини: SpaceX потай підняла з морського дна фрагменти Starship
Ілон Маск озвучив дату першої пілотованої подорожі на Марс
Blue Origin здійснила успішне пропалення другого ступеня ракети New Glenn
Земля поруч із Фобосом: Curiosity зробив унікальний портрет із відстані 225 млн км
Астронавт МКС зняв захопливий таймлапс комети Цзицзіньшань-ATLAS
Алгоритм марсохода розповів науковцям, що відбувається насправді
Прототип китайської багаторазової ракети Nebula- розбився під час посадки
Атмосфери екзопланет можуть «ховатися» від дослідників
Приєднуйтесь до NASA Space Apps Challenge та отримайте шанс поїхати до США і створити власний стартап!