Сонце готується атакувати: на ньому помітили гігантський архіпелаг плям

На поверхні Сонця астрономи помітили цілий архіпелаг плям, які стануть причиною потужних геомагнітних бур на Землі наступного тижня. Незабаром наша планета опиниться на шляху сильного сонячного вітру, утвореного цими плямами. Їх перша група, відома як AR3490, з’явилася на близькому боці нашого світила 18 листопада. Спостерігачі повідомляють, що її наслідувала інша група, AR3491, яка рухається тією самою траєкторією.

Плями на Сонці
Плями на Сонці. Фото: EarthSky

«Наступні 14 днів можуть бути дуже цікавими», — заявив астроном, метеоролог і астрофотограф Кріс Віклунд.

Науковці були готові до появи цих плям, оскільки раніше вони виявили «геліосейсмічні тремтіння» на сонячній поверхні. Представники EarthSky підкреслюють, що «заплямована» область є настільки величезною, що впливає на вібрації всього Сонця.

Відеозапис масивної сонячної плями
Відеозапис масивної плями, що з’явилась над північно-східним «плечем» Сонця. Джерело: NASA/SDO/HMI

Від моменту появи груп вони розділились і породили нові активні області — такі, як AR3492, AR3495, AR3496 і AR3497. Таким чином утворився величезний архіпелаг із сонячних плям. Їхні розміри настільки великі, що вони розтягнулися приблизно на 200 тис. км в поперечнику — це приблизно ¾ середньої відстані від Землі до Місяця.

Сонячні спалахи

За останні чотири дні сонячні плями вже відзначилися щонайменше 16 сонячними спалахами класу C і трьома спалахами класу M. Фахівці попереджають, що протягом наступних кількох тижнів ми зможемо спостерігати значно більше таких подій, включно з потенційними найпотужнішими спалахами класу X.

На цьому зображенні показано сонячну активність разом із позначенням найактивніших регіонів
На цьому зображенні позначені найактивніші регіони на сонячній поверхні станом на 22 листопада 2023 року. Джерело: NASA/SDO

Очікується, що наближення цих спалахів також може породити корональні викиди маси — великі об’єми сонячних заряджених частинок, які здатні вражати Землю та викликати сильні геомагнітні бурі, спричиняючи відключення радіозв’язку та яскраві полярні сяйва.

Помічено також кілька великих петель плазми, відомих як сонячні протуберанці, що здіймаються над деякими плямами у групі. Найбільші з них можуть підніматися на висоту понад 64 тис. км над поверхнею і, залишаючи за собою величезні «вогняні каньйони» на поверхні Сонця, у будь-який момент відірватися та полетіти в космос.

Наближення до піку сонячної активності

Зростання кількості сонячних плям свідчить про те, що Сонце швидко наближається до піку у приблизно 11-річному циклі своєї активності, відомому як сонячний максимум. Згідно з прогнозами вчених, він розпочнеться у наступному році. Під час нього плями з’являються набагато частіше та збільшуються в розмірах, оскільки магнітні поля нашої зірки заплутуються, дозволяючи їм швидше розростатися.

Сонце підходить до піку своєї сонячної активності

Помічені темні плями представляють, можливо, найбільшу активну область з усіх, які спостерігали від початку поточного 11-річного сонячного циклу.

Раніше ми повідомляли про те, як Сонце може сильно пошкодити електричні мережі на Землі.