Занадто велика: екзопланета кинула виклик астрономам

Команда американських астрономів повідомила про відкриття екзопланети LHS 3154b, яка в 13 разів масивніша за Землю. Її існування суперечить сучасним теоріям.

Екзопланета LHS 3154b в уявленні художника. Джерело: Pennsylvania State University

На сьогодні астрономи відкрили тисячі екзопланет. Маси найбільших із них у сотні й тисячі разів перевершують масу Землі. Тож на їхньому тлі LHS 3154b сама по собі не є чимось унікальним. Однак цей світ робить унікальним його батьківська зоря. Річ у тім, що LHS 3154b обертається навколо ультрахолодного червоного карлика. Його маса у дев’ять разів менша за масу Сонця, а світність — у сто разів.

Планети формуються у дисках, що складаються з газу і пилу. Усередині них утворюються пилові зерна, які поступово притягуються одне до одного, формуючи камінчики. Ці камінчики злипаються, утворюючи все більші й більші структури. Підсумком цього процесу стає поява твердого ядра, яке потім притягує до себе пил, а також навколишній газ, такий як водень і гелій.

Подібний спосіб формування планет називається акрецією ядра. Для нього необхідно багато матерії. І ось тут-то і виникає проблема. За словами астрономів, у настільки невеликої зорі просто не мало би бути достатньої кількості речовини у протопланетному диску, щоб з нього змогло сформуватися настільки масивне тіло, як LHS 3154b. Симуляції показують, що він мав би бути принаймні вдесятеро масивнішим, ніж звичайні протопланетні диски навколо таких світил.

Існує й інша теорія формування планет, відома як теорія гравітаційної нестабільності. Вона припускає, що планети формуються в результаті прямого колапсу газу і пилу в протопланетному диску. Однак і вона теж вимагає наявності навколо зорі дуже масивного протопланетного диска, що суперечить наявним уявленням про червоні карлики. Дослідники сподіваються, що подальші спостереження за цією системою або виявлення інших подібних систем допоможуть пролити світло на те, як вони сформувалися, і скоригувати теорію.

Раніше ми розповідали про те, як астрономи знайшли систему з шістьма «синхронізованими» екзопланетами.