Швидкість черепахи: навколо астероїда Діморф помічені повільні валуни

Завдяки приголомшливим спостереженням космічного телескопа Hubble вчені продовжують дивуватися місії NASA DART. Цього разу стало помітно рій валунів, які утворилися навколо астероїда.

Діморф
Яскраво-білий об’єкт внизу ліворуч це Діморф із синім пиловим хвостом, що тягнеться по діагоналі вгорі праворуч. Скупчення синіх точок, позначених білими колами, це валуни, що оточують астероїд. Фото: NASA, ESA, David Jewitt (UCLA); Alyssa Pagan (STScI)

У вересні минулого року NASA запустила космічний апарат прямо в астероїд. Він був навмисно знищений кінетичним зіткненням. Але ця жертва апарата DART, що розшифровується як Double Asteroid Redirection Test, мала дуже важливу мету: це був перший крок NASA у розробці амбітної системи планетарної оборони.

Мета DART полягала в тому, щоб з’ясувати, чи змінить удар по невеликому астероїду на ім’я Діморф його орбіту навколо більшого астероїда Дідим. Місія виявилась успішною. З того часу ми дізналися чимало про зіткнення космічних тіл і про те, як саме може працювати футуристичний механізм захисту Землі у майбутньому.

Інформація «з потойбіччя»

20 липня NASA оголосила, що DART знову надав нам цікаву інформацію «з потойбіччя». Використовуючи потужну оптику космічного телескопа Hubble, астрономи виявили, що при зіткненні зонда з Діморфом, яке відбулося на швидкості близько 22 530 км/год, утворився рій валунів. Цілком можливо, каже агенція, що ці уламки походять від самого астероїда-мішені.

«Ми вперше бачимо, що відбувається, коли стається зіткнення з астероїдом. Видно матеріал, який вилетів з астероїда. Коли пил розсіявся, ми змогли помітити більші уламки у вигляді великих валунів. Ці валуни є одними з найслабших об’єктів, які ми коли-небудь могли розгледіти в нашій Сонячній системі», — пояснив Девід Джуїтт, планетолог з Каліфорнійського університету в Лос-Анджелесі, який займається аналізом місії DART.

Астероїд Дідим та апарат DART в уявленні художника. Джерело: NASA/Johns Hopkins APL

Згідно із заявою NASA, викид валунів міг бути спричинений або так званим шлейфом викиду, що утворився в результаті зіткнення, або сейсмічною хвилею, яка струсила їх з поверхні. Це схоже на те, якщо вдарити молотком по пухкій кам’янистій поверхні, внаслідок чого дрібні камені вільно розлетяться по всій поверхні.

Зі швидкістю черепахи

Щодо самих валунів, то Джуїтт і його колеги виявили 37 навколоастероїдних каменів розміром від 0,9 м до 6,7 м у діаметрі й загальною масою близько 0,1% від маси астероїда. Ці об’єкти, як виявилося, віддаляються від свого джерела зі швидкістю трохи більш як 0,8 км/год, що NASA порівнює зі швидкістю пересування гігантської черепахи.

Раніше ми повідомляли про те, як телескоп зазнімкував хвіст астероїда Діморф.