Що сім років затьмарювало далеку зорю

Одна із зір, яку досліджував космічний телескоп Gaia, несподівано почала збільшувати свою яскравість. Вчені дійшли висновку, що її сім років затьмарював оточений пилом компаньйон, який обертається надзвичайно повільно.

Затемнювана зоря
Затемнення довжиною в сім років. Джерело: Anastasios Tzanidakis

Затемнення довжиною в сім років

Вчені з Вашингтонського університету шукали у релізах космічного телескопа Gaia незвичайні зорі. Вони звернули увагу на одну з них під назвою Gaia17bpp. За останні 2,5 року вона збільшила свою яскравість у 45 000 разів.

У такій її поведінці не було б нічого дивного, якби це була зоря, яка готується перетворитися на наднову. Однак Gaia17bpp перебуває всередині свого життєвого циклу, і така динаміка здається вкрай дивною. Пояснити її за допомогою тільки даних Gaia неможливо, адже телескоп спостерігає за небом лише з 2014 року.

Аби розібратися у тому, що відбувається, дослідники звернулися до інших джерел — даних місій Pan-STARRS1, WISE/NEOWISE та Zwicky Transient Facility. Вони теж спостерігали за Gaia17bpp з 2010 року.

Виявилося, що на початку цих спостережень ця зоря мала таку саму світимість, як і зараз. Потім, у 2012-му, вона почала тьмяніти, й це зменшення яскравості тривало до 2019 року. Тобто йдеться про якесь надзвичайно тривале затемнення довжиною в сім років, кінець якого і побачив Gaia.

Затемнювана зоря

У вчених з’явилася ідея про те, що могло сім років зменшувати світло зорі. Скоріше за все, Gaia17bpp є затемнюваною зорею. Тобто крім головної компоненти, яку ми й спостерігаємо, там є ще значно менша зоря-супутниця, яка оточена щільною хмарою пилу. Час від часу вона затуляє від нас центральне світило, через що воно тьмянішає.

Такі системи є достатньо рідкісними, але відомі вже дуже давно. Прикладом тут може бути Алголь, або ж Епсилон Візничого. Затемнення у цій системі настають кожні 27 років. Однак тривають вони лише кілька місяців.

Вчені звернулися до архівів. Зоря, яка відома їм як Gaia17bpp, присутня на фотоплатівках із наземних обсерваторій уже 66 років. Однак за цей час жодних змін у її яскравості не спостерігалося. І це дає змогу остаточно розгадати загадку.

Gaia17bpp — це затемнювана система з надзвичайно довгим періодом обертання. Компоненти перебувають один від одного на величезній відстані. Скоріш за все, вона значно більша, ніж між Сонцем та Плутоном.

Період обертання складає кілька сторіч, можливо, більш як тисячу. Швидкість руху супутника орбітою дуже мала, тому затемнення і тривало сім років. Але і проміжок між ними надзвичайно великий, тож вдруге спостерігати його астрономи зможуть через багато-багато поколінь.

За матеріалами Рhys.org.