Самотня галактика допомагає астрономам вимірювати розміри Всесвіту

Всесвіт величезний, але наскільки? Виміряти його розмір — дуже нелегке завдання. Ми знаємо, що Всесвіт розширюється, причому з прискоренням, але точна швидкість цього розширення ще не встановлена. Один із методів вимірювання полягає у встановленні космічних відстаней. Для цього можна обрати будь-який об’єкт — цефеїди або наднові. Кожен із цих об’єктів корисний для визначення більших відстаней, але їх потрібно відкалібрувати один до одного, щоб бути точними.

Коли вчені бачать зорю, що пульсує, вони визначають її справжню яскравість та порівнюють із видимою, завдяки чому можна визначити, наскільки далеко вона розташована. Для ще більш віддалених об’єктів як мірило відстані використовуються наднові типу Ia. Оскільки ці вибухи завжди мають приблизно однаковий рівень яскравості, їх порівнюють зі справжньою, щоб визначити, наскільки далеко вони перебувають. Але щоб точно виміряти відстань, нам потрібно відкалібрувати обчислення відстаней, що ґрунтуються на цефеїдах, і звірити їх із надновими.

UGC 9391
Ширококутна камера космічного телескопа Hubble зробила зображення цієї самотньої спіральної галактики під назвою UGC 9391. Фото: ESA/Hubble/NASA

Ось тут і з’являються такі галактики, як UGC 9391, яка містить змінні зорі цефеїди та нещодавно породжену наднову типу Ia. Зображення цього тижня, зроблене космічним телескопом Hubble, демонструє цей зручний інструмент для вимірювання відстані у всій його красі.

«UGC 9391 допомагає астрономам покращити оцінки відстаней. Це природна лабораторія для порівняння двох методів вимірювання — вибухів наднових та змінних цефеїд. Підвищення точності вимірювання відстаней допомагає астрономам кількісно оцінити, наскільки швидко розширюється Всесвіт — одну з ключових наукових цілей телескопа», — пояснили вчені.

Раніше ми повідомляли про те, як Hubble отримав портрет двох взаємодійних галактик.