Примарний метелик: Gemini North зазнімкував планетарну туманність

Співробітники науково-дослідного центру NOIRLab опублікували знімок, зроблений за допомогою телескопа Gemini North. На ньому зображена туманність, що нагадує величезного космічного метелика.

Планетарна туманність Kohoutek 3-46. Джерело: nternational Gemini Observatory / NOIRLab / NSF / AURA

Зазнімкована Gemini North туманність, відома під позначенням Kohoutek 3-46. Вона розташована на відстані 7200 світлових років від Землі у напрямку до сузір’я Лебедя.

Kohoutek 3-46 класифікується як планетарна туманність. Термін не повинен вводити в оману: планетарні туманності не мають жодного відношення до планет. Цю назву вигадав у 18 столітті їхній першовідкривач Вільям Гершель завдяки деякій схожості з планетним диском. Відтоді назва закріпилася в астрономії.

Насправді планетарні туманності являють собою фінальну фазу життєвого циклу сонцеподібних зір. Вони утворюються, коли світило, що перетворилося на червоного гіганта, починає скидання зовнішніх шарів атмосфери в навколишній простір. Випромінювання оголеного ядра іонізує скинуту оболонку, змушуючи її світитися.

Близько 10% – 20% планетарних туманностей мають не сферичну, а біполярну форму. Kohoutek 3-46 є однією з них. У Чумацькому Шляху також є і прямокутна біполярна туманність. Астрономам до кінця не відома причина такого розмаїття форм. Найімовірніше, вона пов’язана з гравітаційними взаємодіями зір у подвійних системах.

За космічними масштабами стадія планетарної туманності вкрай швидкоплинна. Вона триває всього кілька десятків тисяч років. Згодом ядро зорі остигає настільки, що перестає випромінювати достатньо ультрафіолету для іонізації газової оболонки. У результаті туманність стає невидимою. Ядро ж перетворюється на білого карлика. Оскільки вік Kohoutek 3-46 оцінюють приблизно у 20 тисяч років, це означає, що вона вже прожила значну частину відпущеного їй терміну і скоро зникне.

За матеріалами NOIRLab