Просто про складне | Чим астероїди відрізняються від комет

Часто від астрономів можна почути, що якийсь об’єкт у Сонячній системі є астероїдом або кометою. Для пересічних громадян це два геть різних типи небесних тіл. А от учені справді часто не можуть визначитися, де між ними пролягає межа. Тож розберімось у цьому.

Чим астероїди відрізняються від комет?

1. Що спільного між астероїдами та кометами?

Усі знають, що астероїд — така космічна каменюка, що зазвичай літає десь далеко. А комета — це зоря з хвостом. Проте насправді спільного між ними більше, ніж відмінностей. І ті, й інші належать до малих тіл Сонячної системи. Це тверді об’єкти, розміри яких вимірюються кілометрами, тобто вони в сотні й навіть тисячі разів менші за будь-яку з великих планет.

І комети, й астероїди рухаються власними орбітами, що протягом мільйонів років можуть змінюватись у залежності від того, як на них впливає гравітація більших тіл.

2. Чи відрізняються орбіти астероїдів і комет?

Зазвичай вважається, що комети рухаються витягнутими еліпсами, то наближаючись до Сонця, то віддаляючись від нього. Астероїди ж кружляють у Головному поясі, тож їхні орбіти не настільки витягнуті. Але це не зовсім так.

Насправді й серед астероїдів зустрічаються об’єкти з достатньо ексцентричними орбітами, що нагадують траєкторії деяких комет, які не відлітають від Сонця набагато далі, ніж орбіта Юпітера. Крім того, вважається, що більшість кометоподібних тіл перебуває у хмарі Оорта й ніколи не наближається до Сонця. Орбіти таких тіл можуть бути близькими до колових.

3. Чи відрізняється хімічний склад цих об’єктів?

Думка про те, що комети переважно складаються з криги, а астероїди — з каменю та металів, також здебільшого хибна. Хімічний і фазовий склад астероїдів може сильно відрізнятися від одного тіла до іншого. Те ж саме можна сказати про комети. З одного боку, серед них є чимало «гігантських сніжків», сильно забруднених силікатами. З іншого — деякі астероїди можуть містити кригу та замерзлі гази. Частина з них взагалі являють собою «купи щебеню» — нагромадження окремих камінців, не зв’язаних практично нічим, крім слабкої гравітації.

Коли об’єкт, значна частина якого складається з летючих речовин, наближається до Сонця, вони починають випаровуватися. Разом із виділеними газами від нього можуть відриватись і дрібні камінчики. Усе це утворює хвіст, що може виникнути як у комет, так і у тіл, які зазвичай зараховують до астероїдів. Тому жодної чіткої межі між двома типами об’єктів насправді немає.

4. Чи відрізняються наслідки від зіткнення Землі з астероїдом та кометою?

Чисто теоретично зіткнення Землі з кометою менш небезпечне, ніж з астероїдом. Причина в тому, що зазвичай кометні ядра переважно складаються із замерзлих газів. Такий об’єкт із великою ймовірністю вибухне на великій висоті, не витримавши опору повітря. І руйнувань при цьому буде значно менше, ніж від астероїда тієї ж маси. Бо тіло, що складається з силікатів, заліза та нікелю, має всі шанси долетіти до земної поверхні.

На практиці значно важливішим є те, з якою швидкістю та під яким кутом до нас наближається небезпечний об’єкт, ніж те, з чого він складається. І в цьому плані комети нічим не відрізняються від астероїдів. Головний же параметр, від якого залежить серйозність наслідків, — розмір. Якщо він вимірюється не десятками й сотнями метрів, а кілометрами, то все, що вище було сказано про атмосферу, практично не має значення. Комети й астероїди таких розмірів однаково небезпечні.

5. Наскільки великими можуть бути комети?

З небезпекою комет пов’язане питання про те, наскільки великими вони можуть бути. Щодо астероїдів ми точно знаємо, що їхній розмір сягає десятків і сотень кілометрів, а найбільші з них навіть зарахували до категорії карликових планет.

Щодо комет не так давно вважалося, що їхній максимальний розмір може сягати кількох десятків кілометрів. Зрештою, більшим об’єктам легше утримувати гази від розсіювання в космосі, й на ексцентричних орбітах вони зустрічаються значно частіше. Однак 2021 року далеко за орбітою Нептуна був знайдений об’єкт Бернардінеллі — Бернштайна (C/2014 UN271 Bernardinelli — Bernstein), що проявляє кометну активність. Його діаметр складає 100–200 км.