«Привіт, Земле!»: на борту Peregrine «прокинувся» місяцехід Iris

На жаль, посадковий апарат Astrobotic не зможе виконати м’яку посадку на поверхню Місяця. Але в усьому можна знайти й позитивні моменти. Апарат Peregrine продовжує рухатися до Місяця та виконує наукові досліди на шляху до своєї нездійсненної мети. Також його бортове корисне навантаження успішно активувалося та готове до роботи.

Astrobotic
Наземні диспетчери отримали дружнє підтвердження від Iris Rover, робота, створеного студентами Університету Карнегі-Меллон. Зображення: Astrobotic

Компанія Astrobotic повідомила, що успішно активувала 10 апаратів, які є частиною корисного вантажу на борту Peregrine, і отримала дані від дев’яти, призначених для зв’язку з посадковим модулем.

ASTROBOTIC
Місячний посадковий модуль Peregrine на ракеті Vulcan Centaur ULA. Фото: ASTROBOTIC

Серед активованих приладів: рій із п’яти крихітних роботів Мексиканської космічної агенції, детектор радіації M-42 німецької розробки та власний датчик автономної посадки Optical Precision Autonomous Landing компанії Astrobotic. Місяцехід Iris Університету Карнегі-Меллона також успішно активувався і відправив повідомлення з космосу: «Привіт, Земле!».

Вантаж NASA, що «прокинувся»

Чотири корисних навантаження, які належать NASA, також активувалися: NSS (Neutron Spectrometer System), LETS (Linear Energy Transfer Spectrometer), PITMS (Peregrine Ion Trap Mass Spectrometer) і NIRVSS (Near Infrared Volatile Spectrometer System). Вселяє надію той факт, що два з них — NSS і LETS — вже розпочали вимірювати різні компоненти радіаційного середовища у міжпланетному просторі навколо Землі та Місяця.

Радіаційний детектор M-42 німецької збірки також призначений для вимірювання й аналізу рівня космічної радіації під час польоту до Місяця для оцінки безпеки та доцільності майбутніх місячних місій з участю людини. Він також призначений для передачі даних на Землю, але ми все ще чекаємо підтвердження того, чи вдалося M-42 це зробити.

Причина невдачі Peregrine

Peregrine
Ілюстрація місії Peregrine від Astrobotic. Така посадка на Місяць вже не відбудеться

Peregrine стартував у понеділок на ракеті Vulcan Centaur компанії United Launch Alliance. Космічний апарат вагою 1,2 тонни активувався та навіть вийшов на зв’язок через Deep Space Network NASA. Але незабаром після цього Peregrine почав втрачати пальне з критичною швидкістю, що змусило Astrobotic відмовитися від будь-яких шансів на те, що апарат взагалі зможе спуститися на поверхню Місяця. Компанія вважає, що причиною аномалії став несправний клапан.

Попри витік пального, місяцехід працює вже чотири дні. Astrobotic майже щодня оновлює інформацію про стан Peregrine, оскільки швидкість витоку пального в космосі несподівано уповільнилась, ймовірно, через зниження тиску.

Пошкоджений, але незламний

Наразі апарат перебуває на відстані приблизно 362 тис. км від Землі. Peregrine продовжує рухатися своєю звичайною траєкторією на шляху до Місяця. У цей час Astrobotic і постачальники корисного навантаження збирають цінні дані, які будуть використані у майбутніх місіях.

Astrobotic сподівалася стати першою комерційною компанією, яка підкорила поверхню Місяця. На жаль, Peregrine не судилося опуститись на наш природний супутник. Проте наполегливість космічного апарата дозволяє отримати цінні дані для Astrobotic та інших компаній, які беруть участь у місії, та продемонструвати, що їхні апарати здатні працювати в космосі.

Раніше ми повідомляли про те, як приречений Peregrine надіслав селфі на шляху до Місяця.

За матеріалами gizmodo.com