Поблизу галактики Андромеди помічена гігантська киснева туманність

Галактика Андромеди є найближчою до Чумацького Шляху та розташована на відстані 2,5 млн світлових років. Але у масштабах Всесвіту це дуже близько. Саме тому галактика Андромеди є одним із найбільш фотографованих небесних об’єктів. Тож виникає запитання щодо того, як взагалі раніше астрономи не помічали велетенську туманність, яка увесь цей час була поруч.

Величезна синя киснева дуга
Величезна синя киснева дуга, виявлена астрофотографами поруч із галактикою Андромеди. Фото: Astrofalls

Прихована знахідка серед артефактів та шумів

Під час фотографування галактики за допомогою фільтра Oxygen-III астрофотографи Брей Фоллз, Янн Сейнті, Марсель Дрешслер і Ксав’єр Стротнер помітили деякі дивні спотворення, які заважають отримати чіткі зображення диска Андромеди.

«Ми можемо використовувати спеціальні вузькосмугові фільтри, щоб дивитися на світло лише від певних газів. Але такі речі, як градієнти, відблиски на об’єктиві або погані плоскі рамки, можуть створювати артефакти, які заважають отримувати чіткі світлини. Під час редагування ми визначили, що насправді помітили щось цікаве, що потребує додаткової перевірки, щоб виключити потенційні джерела помилок», — розповідає астрофотограф Брей Фоллз.

Згодом виявилось, що примарні зображення, які з’являлися на камерах астрофотографів, були не абераціями, а кисневою туманністю, розташованою дуже близько до детально дослідженої галактики Андромеди.

Киснева туманність крупним планом
Киснева туманність великим планом. Фото: Astrofalls

Водень домінує у Всесвіті. Більшість астрофотографів використовують H-альфа-фільтр. Два інших вузькосмугових фільтри — це кисень III (O-III) і сірка II. На фільтр O-III часто не звертають уваги, оскільки він піддається світловому забрудненню та може бути неймовірно слабким на нічному небі.

Дослідження кисневої туманності

Фоллз і Сейнті використали свій телескоп Takahashi FSQ-106 у віддаленій обсерваторії Sierra. Разом вони записали 110 годин даних, зробивши незліченну кількість зображень з експозицією від 5 до 10 хвилин, намагаючись визначити деталі блідої кисневої туманності. Але перші знімки були сильно забруднені шумами та артефактами. Однак після того, як астрофотографи відредагували світлини, вони змогли побачити кисневу туманність у всій її красі без домішок.

«Ми обидва змогли переконатися, що це реальна річ, яка дійсно існує навколо галактики Андромеда», — додає Фоллз.

Попри зоряну роботу Фоллза та Сейнті щодо зображення кисневої туманності, вчені поки що не поспішають робити висновки щодо космічної знахідки. Але це нормальна справа з подібними відкриттями, які потребують детальнішого дослідження науковцями для остаточного підтвердження.

Раніше ми повідомляли про те, як була створена найдетальніша радіокарта Туманності Андромеди.

За матеріалами Іopscience.