Підрахований ризик удару метеорита по людині на Місяці

NASA готується відправити експедицію астронавтів на Місяць до 2025 року у межах місії Artemis. У планах аерокосмічної адміністрації створити базу на поверхні нашого супутника. Тому вченим та інженерам важливо зрозуміти, з якою частотою на Місяць падають метеорити.

asteroid
Ймовірність влучення маленького камінчика по людині на Місяці становить 1:1 000 000

Коли NASA відправила людей на Місяць в 1969 році, однією з багатьох небезпек був ризик потрапляння космічного каміння у скафандри або обладнання астронавтів. Земля захищає все живе від метеороїдів (дрібних космічних каменів) щільною атмосферою — космічні камені згоряють на висоті 85 км і залишають по собі красиві метеорні сліди в небі. Місяць, позбавлений атмосфери, вразливий для будь-якого каміння або навіть порошинок, що літають у космосі.

На щастя, астронавти уникли такої небезпеки. Все тому, що ймовірність влучення маленького камінчика по людині на Місяці становить 1:1 000 000, як запевняє Білл Кук, голова відділу NASA з вивчення метеорних тіл у Центрі космічних польотів ім. Маршалла в Алабамі. При цьому мінімальні розміри небезпечного космічного уламка, здатного пробити скафандр, становлять 1 мм.

Скільки об’єктів падає на Місяць щодня?

Відповідь залежить від розміру об’єкта, каже Кук. NASA вивчає космічне середовище навколо Землі та Місяця, щоб визначити потік метеорних тіл. Небезпеку становлять як космічні порошинки, так і невеликі астероїди приблизно 1 м у діаметрі. Тому Кук добре знайомий з тим, що падає на Землю та Місяць щодня. Кількість порошинок розміром менш ніж міліметр не може бути точно визначена. Кук вважає, що від 10 до 1000 тонн пилу — маса п’яти автомобілів — падає на Місяць щодня. Для більших порід оцінки чіткіші.

«Щодня Місяць бомбардує близько 100 метеороїдів розміром з кульку для пінг-понгу. Це приблизно 33 тисячі метеороїдів на рік. Попри свої невеликі розміри, кожен із цих каменів вдаряється об поверхню із силою вибуху 3,2 кг динаміту», — сказав Кук.

На Місяць падають і більші метеорити, але рідше. Наприклад, камені 2,5 м у діаметрі врізаються у Місяць приблизно кожні чотири роки. При зіткненні відбувається вибух у 900 тонн у тротиловому еквіваленті. Все через величезну кінетичну енергію: метеорити та метеороїди летять на швидкості від 20 до 72 км/с, тому під час удару утворюється потужний спалах світла, який можна спостерігати навіть із Землі. За даними NASA, через те, що метеороїди рухаються так швидко, навіть 5-кілограмовий камінь може залишити після себе кратер діаметром 10 м і викинути 75 тонн місячного ґрунту із поверхні Місяця. Місяцю близько 4,5 млрд років, тому не дивно, що його поверхня поцяткована всілякими кратерами від цих ударів.

Ризик мінімальний

Незважаючи на часті падіння на Місяць різноманітних метеоритів, ризик потрапляння в людину вкрай низький. Площа поверхні Місяця становить майже 38 млн м2, тому падіння метеороїдів розміром з кульку для пінг-понгу на ділянку розміром 1 м2 відбуватиметься приблизно один раз на тисячу років.

Нагадаємо, що раніше ми розповідали про ТОП-3 небезпеки під час посадки на Місяць.

За матеріалами Space.com