Під поверхнею Марса може ховатися мантійний плюм

Вчені, що аналізують сейсмічні дані від зонда InSight на поверхні Марса, переконують, що в глибинах планети ховається мантійний плюм. Так називають щільний і гарячий потік речовини, що підіймається з ядра до поверхні та розплавляє її кору.

Борозни Цербера, які утворив мантійний плюм
Борозни Цербера, які утворили мантійний плюм. Джерело: ESA/DLR/FU Berlin

Геологічна активність Марса

На Марсі відсутня тектонічна активність, тобто його кора не розбита на окремі плити, які ковзають по мантії та стикаються між собою. З цього вчені тривалий час робили висновки, що з геологічної точки зору планета мертва.

Дані сейсмографа зонда InSight, котрий вже кілька років працює на Червоній планеті, показують, що час від часу тут відбуваються достатньо сильні марсотруси. Вчені довго вважали, що причиною цього можуть бути якісь місцеві залишкові явища.

Однак нещодавно вчені з Аризонського університету опублікували в Nature Astronomy свідчення на користь того, що в глибинах Марса ховається мантійний плюм і саме він відповідальний за всі марсотруси.

Мантійні плюми на різних планетах

Мантійний плюм — це дуже гарячий та сильний згусток речовини з зовнішнього ядра планети, який повільно підіймається крізь її мантію. Коли він наближається до кори, то починає плавити її. В особливо гарячих точках можуть з’явитися вулкани, навіть якщо стику літосферних плит у цьому місці немає.

Утворення мантійного плюму на Марсі
Утворення мантійного плюму на Марсі. Джерело: Adrien Broquet & Audrey Lasbordes

На Землі найяскравішим прикладом діяльності мантійного плюму є Гавайські острови. Один із найбільших вулканів світу Мауна-Лоа розташований на одному з островів цього архіпелагу і саме зараз вивергається під дією сил, що заховані глибоко під поверхнею планети.

Крім того, свідчення існування вулканічних плюмів існують на Венері. А ось щодо Марса досі була впевненість, що 3—4 млрд років тому в його мантії спостерігалися подібні явища, слідами яких є найвищі в Сонячній системі вулкани. Але відтоді активність ядра планети впала до нуля.

Рівнина Елізій

Але дослідники звернули увагу на один регіон Марса, який ніби протистоїть цій тезі. Йдеться про рівнину Елізій. Достеменно відомо, що, на відміну від решти поверхні планети, магматизм тут відбувається впродовж останніх 200 млн років. Зокрема, приблизно 53 тис. років тому тут стався вибух, який вкрив поверхню шаром вулканічного попелу.

Епіцентром цієї діяльності вважаються борозни Цербера — ряд молодих тріщин, що простягаються майже на 800 км. Поверхня планети у цьому місці піднялася більш ніж на 1,5 км. При цьому дно кратерів виявилося нахиленим у певному напрямку.

Усе це є характерними ознаками мантійного плюму, що продирається до поверхні. Загалом він вплинув на ділянку розміром зі Сполучені Штати, а сам його розмір фахівці оцінюють у 2500 км. І це багато чого змінює, і не тільки в плані того, що Марс більше не може вважатися геологічно мертвим.

Адже на рівнині Елізій підтверджено існування водяної криги. І тепло мантійного плюму цілком може її розтопити. Разом із вулканічним попелом це створить умови, у яких на поверхні Марса може існувати життя.

Приєднуйтесь:https://t.me/ustmagazine