InSight жертвує дорогоцінним зарядом батарей заради науки

Доступна потужність для роботи посадкового модуля NASA InSight зменшується з кожним днем через сильну запиленість його сонячних панелей. NASA переглянула графік місії космічного корабля, щоб максимізувати дослідну роботу, яку команда InSight може проводити у додатковий час.

Передбачалося, що посадковий модуль автоматично вимкне сейсмометр — останній оперативний науковий інструмент InSight — до кінця червня, щоб заощадити енергію. На залишках енергії, яку можуть виробляти його запилені сонячні панелі, апарат може проіснувати до грудня.

NASA InSight
Апарат NASA InSight на Марсі

Наразі команда планує запрограмувати посадковий модуль так, щоб сейсмометр міг працювати довше. Можливо інженерам вдасться продовжити його роботу до кінця серпня або навіть до початку вересня. Це швидше розрядить батареї апарата та призведе до того, що космічний корабель повністю розрядиться. Але це може дозволити сейсмометру виявити додаткові марсотруси, що є ціннішим для науки.

Порівняння запиленості корпусу InSight за чотири роки перебування на Марсі
Порівняння запиленості корпусу InSight за чотири роки перебування на Марсі. Джерело: NASA/JPL-Caltech

«InSight ще не закінчив вивчати Марс. Ми збираємося використовувати його інструменти до останнього заради науки, перш ніж посадковий модуль назавжди завершить свою місію», — сказала директорка Відділу планетарних наук NASA Лорі Глейз.

Досягнення InSight за чотири роки

Посадковий модуль InSight (Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport) наразі перебуває у розширеній місії після досягнення своїх основних наукових цілей. З моменту приземлення на Марс у 2018 році апарат зафіксував понад 1300 поштовхів. Ця інформація дозволила вченим виміряти глибину та склад планетарної кори, мантії та ядра Марса. За допомогою інших інструментів InSight зафіксував цінні дані про погоду, дослідив ґрунт під посадковим модулем та вивчив залишки стародавнього магнітного поля Червоної планети.

Знімок сонячної батареї зонда InSight, зроблений 24 квітня 2022 року. NASA/JPL-Caltech

Усі прилади, крім сейсмометра, були вимкнені. Як і інші космічні апарати, InSight має систему захисту від несправностей, яка автоматично запускає безпечний режим у загрозливих ситуаціях та вимикає всі функції, крім життєво важливих. Зараз низька потужність і температура примушують апарат працювати на межі своїх можливостей та можуть викликати безпечний режим.

Посадковий модуль NASA InSight Mars використовує сейсмометр для вивчення внутрішніх шарів Марса. Сейсмічні сигнали від землетрусів змінюються, коли вони проходять через різні види матеріалів. Сейсмологи можуть «читати» сейсмограми, щоб вивчити властивості кори, мантії та ядра. Авторство: NASA/JPL-Caltech

Щоб сейсмометр продовжував працювати якомога довше, команда місії жертвує системою захисту від несправностей InSight. Хоча це дозволить приладу працювати довше, він залишає посадковий модуль незахищеним від раптових, несподіваних подій, що ставить під загрозу його існування. Команда свідомо пішла на ризик задля науки.

Нагадаємо, що раніше InSight зробив фінальне селфі.