InSight зареєстрував рекордні за силою марсотруси

Вчені повідомляють про два рекордні за силою марсотруси, які були зафіксовані восени минулого року. Сейсмічні коливання від подій, що відбулися на протилежному боці планети, були зареєстровані апаратурою на борту зонду InSight.

InSight зафіксував рекордні за силою марсотруси
InSight зареєстрував рекордні за силою марсотруси. Джерело: phys.org

InSight відчув марсотруси на протилежному боці планети

Зонд InSight, що досі працює на поверхні марсіанської рівнині Елізій, обладнано сейсмографом, завдяки чому він вже зареєстрував велику кількість сейсмічних подій на Червоній планеті. Однак нещодавно група, яка вивчає ці події, повідомила про встановлення рекорду.

У публікації, розміщеній у The Seismic Record, ідеться про те, що апарат уловив відлуння двох надзвичайно потужних за місцевими мірками марсотрусів, хвилі від яких дійшли до нього з іншого боку планети.

Перший із них стався в районі долини Маринера 25 серпня 2021 року й мав магнітуду у 4,2 бали. Велетенська рифтова долина, у якій він виник, є найбільшим подібним об’єктом у Сонячній системі. Раніше вчені вже отримували з супутників на ареоцентричній орбіті свідчення про те, що вона може лишатися сейсмічно активною.

Друга подія спостерігалася 18 вересня 2021 року. Точне її місце лишається невідомим. Однак у тому, що вона теж сталася на іншому боці планети, вчені не сумніваються. Крім того, вона відбулася на значно більшій глибині, ніж попередня. Відповідно до результатів моделювання, епіцентр марсотрусу знаходився на глибині близько 50 км.

Наскільки звичними є марсотруси

До того, як у 2018 році InSight сів на рівнині Елізій, учені вважали, що марсотруси — рідкісне явище на сусідній планеті. Майже повна відсутність магнітного поля свідчила про те, що в тектонічному плані Марс майже мертвий.

Однак уже станом на жовтень 2021 року сейсмограф InSight зареєстрував 951 марсотрус. Більшість із них надходять із близьких до апарату борозд Цербера, розташованих на тій-таки рівнині Елізій. Досі вчені обережно пояснювали цей факт збереженням місцевої тектонічної активності.

Однак два марсотруси, хвилі від яких дійшли до апарату через усю планету, змушують у черговий раз переглянути ці уявлення. І якщо перший із них, який відбувся поблизу долини Марінера, нагадує ті, що раніше спостерігалися у бороздах Цербера, то подія 18 вересня геть не схожа на них. Її енергія є найбільшою серед відмічених на Марсі, а спектр коливань — найширшим.

Цілком можливо, що всього спектру марсіанських сейсмічних явищ на ми ще не бачили. Марсотруси можуть бути значно масштабнішими та різноманітнішими, ніж ми думаємо. А це вже примушує по-новому подивитися на надра Червоної планети.

За матеріалами: phys.org