InSight зареєстрував ознаки двох марсотрусів

Зонд InSight перебуває на Марсі з листопада 2018 року. За цей час він зареєстрував сотні коливань, але лише два з них (магнітудою 3,6 і 3,5 бала) мали досить чіткі сигнатури, які дозволили визначити, що їхнє джерело походить з регіону під назвою Борозни Цербера (Cerberus Fossae).

Друге селфі апарату InSight. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Борозни являють собою серію розломів завдовжки понад тисячу кілометрів, розташованих недалеко від марсіанського екватора. Вони перетинають ударні кратери, вік яких оцінюється в 10 млн років. Це свідчить, що структури досить молоді, і їхнє походження, на думку планетологів, пов’язане з вулканізмом і рухом глибинних лавових потоків, що призвели до розтягування поверхні в цьому регіоні.

7 і 18 березня 2021 року InSight зафіксував нові підземні поштовхи магнітудою 3,3 і 3,1 бала. Як і у випадку з попередніми потужними марсотрусами, джерело цих поштовхів  розташовувалося в районі Борозен Цербера. Знахідка підтвердила припущення, що цей регіон є центром сейсмічної активності Марсу.

Фото розламів Cerberus Fossae. ESA/DLR/FU Berlin, CC BY-SA 3.0 IGO

За словами дослідників, за весь час своєї роботи InSight реєстрував два різних типи поштовхів: «місячний» (характеризується розсіяним характером сейсмічних хвиль) і «земний» (коли хвилі безпосередньо проходять через надра планети). Усі чотири найпотужніші  марсотруси належали до другого типу. Їх об’єднує ще один фактор: вони сталися, коли у північній півкулі Марсу було літо. Це збігається з прогнозами планетологів, які вважають, що саме теплий сезон є ідеальним для виявлення підземних коливань, бо вітри у цей час зазвичай затихають.

Зараз фахівці місії збираються задіяти ківш, закріплений на маніпуляторі InSight, щоб засипати кабель, яким апарат зв’язаний з сейсмометром SEIS. На думку вчених, це дозволить знизити вплив на нього температурних перепадів, що, в свою чергу, збільшить точність вимірювань.

За матеріалами: https://www.nasa.gov/