Отримана найдетальніша світлина «пострілу» джета чорної діри M87*

Мережа радіотелескопів Event Horizon Telescope (EHT) показала результати нових спостережень за чорною дірою M87* у центрі галактики Мессьє 87. Нове складене зображення розкриває структуру перегрітої матерії, що її оточує, високошвидкісний релятивістський струмінь (джет) та моторошну тінь самої чорної діри.

M87
Художнє зображення чорної діри в центрі M87, що викидає величезний струмінь. Ілюстрація: NRAO/AUI/NSF

Чорні діри — це надщільні об’єкти, гравітаційне тяжіння яких настільки сильне, що навіть світло не може вийти за горизонти подій. Надмасивні чорні діри, які оточені розігрітою матерією, відомою  як акреційний диск, іноді випускають у космос високошвидкісні джети з галактичних центрів. M87* у 6,5 млрд разів перевищує масу Сонця, а її струмінь — потік плазми довжиною 4000 світлових років, що викидається з об’єкта майже зі швидкістю світла.

M87
Нове зображення, на якому зафіксовані тінь та джет чорної діри M87*. Зображення: SHAO, MPIfR, NRAO/AUI/NSF

Чорну діру галактики Мессьє 87 вперше в історії розгледіли в 2019 році. Далі EHT продовжив роботу зі спостережень. Результатом багаторічної праці стало отримання найчіткішого зображення чорної діри, вдосконалене алгоритмами машинного навчання. Щоб покращити роздільну здатність EHT для нещодавно опублікованого зображення, були додані дані спостережень з північного Гренландського телескопа та південного Атакамського міліметрового/субміліметрового масиву (ALMA) у Чилі.

Що вдалося розгледіти?

На новому зображенні помітно значно більше кільце розігрітого матеріалу, ніж на перших зображеннях чорної діри. У центрі кільця розташована чорна діра, або її тінь, як кажуть вчені, тому що саму чорну діру неможливо побачити. Виявилось, що кільце M87* на 50% більше, ніж вважалося раніше. Плазма, що витікає з кільця, на вигляд, як потужний струмінь матеріалу, який нагрівається та вистрілює з центру галактики.

M87* — не єдина чорна діра, на яку націлений EHT. Минулого року співпраця показала перше зображення Стрільця A*, чорної діри з масою 4 млн сонячних у центрі Чумацького Шляху, всього за 27 тис. світлових років від нас. Найближча до Землі чорна діра розташована в системі Gaia BH1, приблизно за 1600 світлових років від нас.

Чорні діри залишаються загадковими, але з новою технологією телескопів і, можливо, з подальшою допомогою штучного інтелекту ми зможемо більше дізнатися про їхню природу і, звісно, про деякі з найбільших таємниць Всесвіту.

Раніше ми повідомляли про те, як чорні діри проміжної маси розкидаються своєю їжею.

За матеріалами Gizmodo.