Чорні діри проміжної маси розкидаються своєю їжею

Чорні діри проміжної маси лишаються прихованими від нас. Однак якщо вони існують, то мають регулярно «поїдати» зорі й при цьому розкидати їхні рештки по всій галактиці. Сліди цієї діяльності науковці сподіваються побачити.

Рештки зорі, яку поїдає чорна діра
Рештки зорі, яку поїдає чорна діра. Джерело: phys.org

Неохайні «космічні їдоки»

Вчені продовжують шукати чорні діри проміжної маси. Цих об’єктів у різних галактиках має бути чимало, однак досі знайшли лише кілька з них. У новому дослідженні астрофізики змоделювали взаємодію такого об’єкта із зорями в галактиці, в якій він розташований.

Виявилося, що чорна діра проміжної маси при наближенні зорі розміром із Сонце захоплює її своєю силою тяжіння та починає «поїдати». При кожному максимальному наближенні вона відриває від світила шматок, який згодом поглинає.

Але достатньо часто чорна діра проміжної маси «не доїдає» зорю до кінця. Коли від світила лишається тільки деформоване ядро, космічний монстр може просто викинути його назовні з величезною швидкістю через усю галактику.

«Поїдання» зорі чорною дірою

Як знайти чорні діри проміжної маси

Така поведінка чорних дір цікава не лише сама по собі, але й тим, що дає змогу знайти цих невловних монстрів. Вони займають проміжне положення між об’єктами зоряної маси, які утворюються шляхом колапсу світил, та надмасивними колосами в центрах галактик.

Попри те, що перетворення перших на другі передбачає, що чорних дір проміжної маси має бути мільйони, досі вчені знайшли лише кілька з них. Одним із пояснень цього парадоксу є те, що вони просто не взаємодіють із зорями, тому не такі помітні.

Тож припущення, що вони можуть бути «неохайними їдоками», може допомогти їх нарешті знайти. Досліджуючи гіпершвидкісні зорі, які існують у центрах галактик, вчені цілком здатні знайти серед них ті, які «не доїли» чорні діри проміжної маси.