Обсерваторія Вери Рубін отримала перший оптичний компонент

Інженери розпочали складання оптичної системи обсерваторії Вери Рубін. Вони встановили 3,5-метрове вторинне дзеркало на телескоп SST.

Обсерваторія нового покоління

Обсерваторія Вери Рубін (раніше Великий оглядовий телескоп) розташована на вершині чилійської гори Серро-Пачон. Перший камінь у її фундамент був закладений у 2015 році. Очікується, що будівництво обсерваторії буде завершено наступного року, після чого вона розпочне виконання наукових спостережень.

Обсерваторія Вери Рубін (2021 рік). Джерело: Rubin Obs/NSF/AURA

Серцем нової обсерваторії є 8,4-метровий телескоп SST (Simonyi Survey Telescope), що має дуже велике поле зору. Це дасть змогу астрономам отримувати зображення великих ділянок неба. Після введення в експлуатацію, обсерваторія повинна буде виконати десятирічний огляд всього південного неба. Під час нього щоночі буде генеруватися близько 20 терабайтів даних.

Основними завданнями обсерваторії Вери Рубін стане вивчення темної енергії та темної матерії, картування Чумацького Шляху і малих об’єктів Сонячної системи (зокрема, навколоземних астероїдів і об’єктів пояса Койпера), а також пошуки наднових і гамма-сплесків. Успішність їх виконання залежить від ефективності роботи оптичної системи SST. Нещодавно він отримав перший постійний оптичний компонент — 3,5-метрове вторинне дзеркало.

Одне з найбільших дзеркал у світі

Встановлення дзеркала стало кульмінацією багаторічної кропіткої роботи. Воно є одним із найбільших сферичних дзеркал, коли-небудь створених. Монолітну дзеркальну заготовку завтовшки 10 сантиметрів було виготовлено компанією Corning Advanced Optics ще 2009 року, після чого протягом п’яти років вона зберігалася в Гарвардському університеті в Кембриджі. Потім вона була відполірована компанією L3Harris, яка також виготовила систему управління дзеркалом.

Встановлення вторинного дзеркала обсерваторії Вери Рубін. Джерело: Rubin Observatory/NSF/AURA/F. Munoz Arancibia

У 2018 році дзеркало відправили в Чилі й зберігали в обсерваторії, поки тривала робота над монтуванням телескопа. У 2019 році його вкрили захисним сріблом, а у 2024 році інтегрували із дзеркальною коміркою, після чого встановили на телескоп.

Вторинне дзеркало обсерваторії Вери Рубін. Джерело: Rubin Observatory/NSF/AURA/F. Munoz Arancibia

Тепер інженери зосередяться на підготовці до встановлення на телескоп його основного 8,4-метрового дзеркала та найбільшої у світі цифрової камери LSST. Очікується, що ці роботи будуть завершені до кінця поточного року.

За матеріалами Noirlab