Новий вид полярних сяйв на Марсі приголомшив учених

Місія Emirates Mars повідомляє про виявлення зондом «Аль-Амаль» нового типу полярних сяйв, які помічені дуже високо в небі Марса. Вони також схожі на наші земні північні сяйва, але в марсіанських є низка відмінностей. Вчені, які виявили це атмосферне явище, кажуть, що воно абсолютно екстраординарне, захопливе і навіть приголомшливе.

Полярні сяйва на Марсі
Це нове відкриття звивистого дискретного полярного сяйва на Марсі вчені називають таємничим і приголомшливим. Фото: Emirates Mars Mission

Полярне сяйво було знімковане зондом «Аль-Амаль» Еміратської марсіанської місії (EMM). Незабаром після того, як Аль-Амаль вийшов на орбіту Марса, апарат почав фотографувати полярні сяйва планети. Дослідники вирішили більше зосередитись на так званих дискретних полярних сяйвах планети. За рік спостережень їм вдалося виявити раніше небачені червоподібні полярні сяйва, що розповсюджуються майже по всій планеті. По-науковому вони називаються звивистими дискретними полярними сяйвами.

Особливість полярних сяйв на Марсі

Схема утворення різних полярних сяйв на Марсі

Раніше вчені помічали на Марсі три типи полярних сяйв. Перший — це дифузні полярні сяйва, що утворюються у результаті сильних сонячних бур. Другий — дискретні полярні сяйва, які зонд досліджує із самого початку своєї місії. Третій тип — протонні полярні сяйва, які є продуктом взаємодії сонячного вітру Марса та водню в екзосфері планети — зовнішньому шарі атмосфери Марса.

Виявлений четвертий тип полярних сяйв

Тепер на Марсі виявлений четвертий тип полярних сяйв на Марсі — звивисті дискретні полярні сяйва. Вони складаються з довгих червоподібних смуг емісії збуджених електронів у верхніх шарах атмосфери та простягаються на багато тисяч кілометрів з денного на нічний бік Марса.

Роб Лілліс із Каліфорнійського університету в Берклі каже, що це приголомшливе відкриття. Він є учасником команди з роботи з марсіанським ультрафіолетовим спектрометром зонда «Аль-Амаль».

Що говорять полярні сяйва про атмосферу Марса

Зображення полярних сяйв на Марсі проливають нове світло на взаємодію атмосфери з магнітними полями планети та сонячним вітром. Дослідники хочуть надати дані, які допоможуть міжнародній науковій спільноті створити глобальну карту погоди для Марса, зрозуміти погодні цикли планети та відстежувати рух водню та кисню між різними шарами атмосфери.

Місія Emirates Mars

Місія Emirates Mars є першою у своєму роді місією, запущеною арабською країною, та однією з трьох відправлених до Червоної планети у 2020 році. Зонд «Аль-Амаль» здійснює один оберт навколо Марса кожні 55 годин і збирає повну вибірку планетарних даних кожні 9 днів. Очікується, що його місія триватиме щонайменше рік.

Нагадаємо, що раніше в межах місії «Аль-Амаль» зазнімкували марсіанські супервулкани.

За матеріалами Republicworld