Нова зоря в сузір’ї Північної Корони: найочікуваніша астрономічна подія 2024 року

Ось уже кілька місяців астрономи по всьому світу регулярно націлюють свої телескопи на, здавалося б, нічим не примітну зорю, яку навіть не можна побачити на небі неозброєним оком. Мова про T Північної Корони. Якщо прогнози вчених вірні, зовсім скоро вона подарує нам вельми рідкісне видовище, яке можна побачити фактично раз у житті. T Північної Корони спалахне, і її світність збільшиться у багато разів. На деякий час вона може навіть зрівнятися з Полярною зорею за яскравістю.

Але який механізм подібних спалахів? І чому астрономи вважають, що він відбудеться зовсім скоро? Про все це в нашому матеріалі.

Як виникають нові зорі

Подію, на яку так чекають астрономи, називають новою зорею. Її не слід плутати зі спалахом наднової. Хоча, для спостерігачів, які перебувають на Землі, візуально вони схожі (на нічному небі на деякий час з’являється нова яскрава зоря, яка потім зникає), це зовсім різні явища.

Наднова в уявленні художника. Джерело: Melissa Weiss/CfA

Спалах наднової відбувається внаслідок зоряної смерті — наприклад вибуху білого карлика або колапсу надмасивного світила. Це разова подія, що супроводжується виділенням величезної кількості енергії.

Спалах нової зорі має зовсім інший механізм. Він виникає в тісних подвійних системах, один із компонентів якої вже перетворився на білого карлика, а інший перебуває на стадії червоного гіганта і значно збільшився в розмірах. У цьому разі білий карлик може почати «красти» речовину свого компаньйона. У якийсь момент він накопичує таку велику кількість водню на поверхні, що в ньому відбувається вибухоподібне прискорення реакцій термоядерного синтезу. Цей процес супроводжується різким збільшенням світності системи, через що вона тимчасово стає видимою на земному небі.

Поглинання білим карликом речовини червоного гіганта

Ключова відмінність нової від наднової полягає в тому, що спалах нової супроводжується виділенням значно меншої кількості енергії і не знищує зорі, які беруть участь у ньому. Тож після нього білий карлик починає наступний цикл акреції речовини, а потім весь процес повторюється.

Минулі спалахи Т Північної Корони

Унікальна особливість T Північної Корони, завдяки якій вона й привернула увагу астрономів, полягає в тому, що інтервал між її спалахами становить лише 80 років, тоді як для класичних нових він вимірюється тисячоліттями. Це дає астрономам можливість заздалегідь до неї підготуватися і спостерігати весь процес у режимі реального часу.

Ілюстрація сузір’я Північна Корона в атласі 17 століття

Цілком можливо, що вперше спалах Т Північної Корони помітив 1217 року настоятель Урсбергського абатства на півдні Німеччини. Він залишив опис появи нової зорі, яка сяяла протягом багатьох днів, а потім згасла. Спалах стався саме в тій частині неба, де розташоване сузір’я Північної Корони.

Перший, документально підтверджений астрономами спалах Т Північної Корони, стався в травні 1866 року. Яскравість зорі збільшилася з +10-ї до +2-ї зоряної величини, що можна порівняти з блиском Полярної зорі. Наступного разу Т Північної Корони спалахнула в лютому 1946 року. Тоді її блиск досяг +3 зоряної величини.

Коли T Північної Корони спалахне наступного разу

У багатьох, напевно, виникло таке запитання. Якщо T Північної Корони спалахує раз на 80 років, і востаннє це сталося 1946 року, чому на неї чекають у 2024, а не 2026 році?

Сузір’я Північна Корона

Треба розуміти, що спалахи нових не відбуваються за чітко визначеним розкладом і інтервали між ними можуть змінюватися. У астрономів є низка непрямих ознак, які вказують на те, що спалах Т Північної Корони вже дуже близький. Коливання його яскравості в останнє десятиліття разюче нагадують поведінку в аналогічний період часу, що передував спалаху 1946 року. Якщо тенденція збережеться, то нова повинна засяяти на земному небі до вересня 2024 року.

Звичайно, це не абсолютно точний прогноз. Усе залежить від інтенсивності поглинання матерії білим карликом, яка залежно від різних факторів може змінюватися. Можливо Т Північної Корони все ж таки спалахне у 2025 або навіть у 2026 році. Але в будь-якому разі, це не робить майбутній зоряний феєрверк менш цікавим, а його очікування — менш хвилюючим.

Як знайти T Північної Корони на небі

Сузір’я Північної Корони видно на всій території України. Найкращий період для його спостережень — червень.

Положення T Північної Корони (червоний кружок) щодо зір «підкови»

Щоб знайти Північну Корону на небі, необхідно провести уявну пряму лінію між зорями Арктур і Вега. Прямуючи по ній поглядом, можна побачити астеризм у вигляді підковоподібної групи зір. Це і є сузір’я Північної Корони. T Північної Корони знаходиться біля лівого краю «підкови».

Положення сузір’я Північна Корона відносно зір Арктур і Вега

Тим, хто не надто добре знайомий з нічним небом, буде найпростіше завантажити на смартфон будь-який мобільний додаток, що показує малюнки сузір’їв. Це можуть бути Stellarium, Sky Map, SkySafari або будь-яка інша з програм-планетаріїв. З їхньою допомогою навіть початківцю буде досить легко зорієнтуватися в тому, де розташоване сузір’я.

Якщо спалах T Північної Корони буде таким самим яскравим, як у минулі рази, новий можна буде побачити на небі навіть в умовах міського засвічення. Залишається сподіватися, що нам не доведеться довго чекати й вона спалахне зовсім скоро.