Нова екзопланета обертається навколо зорі менше, ніж за три дні

Супутник TESS відкрив газовий гігант TOI-3235 b, який має розмір Юпітера й обертається навколо своєї зорі менше, ніж за три земні доби. Настільки масивні планети на орбітах навколо червоних карликів досі викликають здивування у вчених.

Газовий гігант біля червоного карлика
Газовий гігант біля червоного карлика. Джерело: NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva/Spaceengine/M. Zamani

Новий газовий гігант

Міжнародна група вчених, яка працює з даними супутника NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), оголосила 20 лютого про відкриття нової планети, що отримала позначення TOI-3235 b. Вона являє собою газовий гігант розміром із Юпітер, який обертається навколо червоного карлика.

Відкриття позасонячних планет за допомогою супутника TESS не є чимось особливим. За останні кілька років він знайшов уже близько 6100 кандидатів у екзопланети. З них підтверджено понад 3000. Але все одно об’єкти за межами Сонячної системи продовжують породжувати все нові й нові питання.

TOI-3235 b є транзитною планетою. Тобто вона проходить між своєю зорею та Землею. Внаслідок цього ми бачимо зменшення яскравості світила. Тому ми можемо точно визначити не лише період обертання, який складає всього 2,59 доби, а й масу та радіус газового гіганта.

Як утворилася така велика планета

Маса TOI-3235 b складає 66% маси Юпітера, але при цьому її радіус на 2% більший. Це дає густину планети у 0,78 г/см³. Тобто вона могла б плавати в колосальному океані води. За цим показником вона схожа на Сатурн у Сонячній системі.

Але найбільше вчених дивує не низька густина, а велика маса у такої малої зорі. TOI-3235 b — не перший газовий гігант, знайдений у червоного карлика, й усі ці випадки досі лишаються загадкою для астрономів.

Вважається, що маса газово-пилового диска пропорційна до маси материнської зорі, а інтенсивність утворення планет у ньому рівномірна. Для того, аби тіло, подібне до TOI-3235 b, могло утворитися, сама маса вихідного матеріалу мала бути надмірною для червоного карлика, або ж злипання часток у диску мало би з якоїсь причини проходити аномально інтенсивно.

Вчені розраховують, що у майбутньому на частину цих питань вдасться отримати відповіді. Адже те, що планета є транзитною, робить її хорошим кандидатом для дослідження атмосфери за допомогою космічного телескопа James Webb.

За матеріалами Рhys.org.