TESS виявив аналог Землі у зоні населеності червоного карлика

Використовуючи дані, зібрані космічним телескопом TESS, астрономи виявили раніше невідому землеподібну екзопланету. Її орбіта проходить у зоні населеності навколо червоного карлика TOI 700.

Зоряна система TOI 700

TOI 700 розташована на відстані 101 світлового року від Землі у напрямку до сузір’я Золота риба. У 2020 році TESS виявив три екзопланети в цій системі, що одержали позначення TOI 700 b, TOI 700 c та TOI 700 d.

Екзопланети навколо червоного карлика в уявленні художника. Джерело: NASA

Внутрішня екзопланета TOI 700 b за розмірами трохи менша, а за масою трохи більша за Землю. Вона здійснює один оберт навколо зорі за 10 днів. TOI 700 с значно більша. Вона у 2,5 раза більша та в 7,5 раза масивніша, ніж наша планета. Її період обертання становить 16 днів. Орбіти обох названих екзопланет проходять занадто близько до батьківської зорі, через що їхні освітлені півкулі (через приливне захоплення вони, швидше за все, завжди повернені до червоного карлика однією й тією ж стороною) розігріті до занадто великих температур, щоб там могло існувати звичне нам життя.

TOI 700 d значно цікавіший. Її радіус у 1,2, а маса в 1,7 раза перевершують земні, вона здійснює один оберт навколо своєї зорі за 37 днів. За розрахунками астрономів, поверхня TOI 700 d отримує приблизно 86% енергії, яку Земля отримує від Сонця. Отже, вона знаходиться у зоні населеності — регіоні, де за наявності відповідних атмосферних умов на поверхні екзопланети може існувати вода в рідкому вигляді.

Третя планета від червоного карлика

Ще 2021 року астрономи запідозрили, що в цій системі існує ще як мінімум одна екзопланета. Але лише зараз TESS зумів підтвердити її існування. Знову відкрита екзопланета, одержала позначення TOI 700 e, вона є третьою за рахунком у цій системі (тобто її орбіта проходить між орбітами TOI 700 c та TOI 700 d).

Екзопланета TOI 700 в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech/Robert Hurt

Радіус TOI 700 e всього на 5% менше радіусу Землі. Астрономи поки що не змогли визначити її масу, але з урахуванням розміру не доводиться сумніватися, що це кам’яне тіло. Період обертання TOI 700 e становить 27 днів. Це означає, що її орбіта теж розташована у зоні населеності, точніше кажучи, в її оптимістичній частині.

Астрономи визначають оптимістичну населену зону, як діапазон відстаней від зорі, на якому в якийсь момент історії екзопланета могла мати рідку воду на поверхні. Ця область простягається по обидва боки від консервативної населеної зони, де дослідники припускають, що рідка вода здатна існувати протягом більшої частини життя планети. Орбіта TOI 700 d саме проходить у цьому регіоні.

У будь-якому випадку знахідка має дуже важливе значення. Астрономам відомо не так і багато систем із кількома землеподібними планетами у зоні населеності. Так що в майбутньому TOI 700 стане предметом нових спостережень, в яких можливо візьме участь і телескоп James Webb.

Раніше ми писали про те, як телескоп TESS виявив гарячий юпітер у зорі, що швидко обертається.