TESS знайшов гарячий юпітер у зорі, що швидко обертається

Використовуючи дані, зібрані телескопом TESS, австралійські астрономи виявили раніше невідомий гарячий юпітер. Він обертається навколо зорі HD 115447, розташованої на відстані 528 світлових років від Землі.

Зміна кривої блиску зорі HD 115447 під час транзиту гарячого юпітера. Джерело: Clark et al., 2022.

HD 115447 класифікується як зоря спектрального класу F. Вона на 70% більша і на 40% масивніша за Сонце, її вік оцінюється у 1,95 млрд років. Зоря відрізняється високою швидкістю обертання довкола власної осі. Вона становить приблизно 40 км/сек.

Під час спостережень HD 115447, телескоп TESS виявив періодичні зменшення блиску світила, викликані транзитами навколо неї невидимого компаньйона. Це газовий гігант. Його радіус у 1,4, а маса у 2,8 раза перевищують радіус та масу Юпітера. Орбіта екзопланети проходить з відривом 0,06 а. о. (8 млн км) від зорі, вона здійснює один оборот навколо неї за 4,63 дня.

Через подібну близькість до світила атмосфера екзопланети розігріта до дуже великих значень. За розрахунками астрономів, її температура досягає 1300 °C.

TESS також зумів визначити нахил орбіти екзопланети до екваторіальної площини зорі. Значення цього показника становить 19°. На думку астрономів, спочатку газовий гігант сформувався на більшій відстані від зорі, а потім поступово повільно мігрував на поточну орбіту, рухаючись крізь протопланетний диск.

Ви також можете почитати результати недавнього дослідження системи TRAPPIST-1. На думку його авторів, зоряні спалахи можуть розігрівати надра її екзопланет.