Не відрізнить Венеру від Землі: у James Webb знайшли недолік

Нещодавно космічний телескоп James Webb почав спостерігати планети Сонячної системи. Спочатку 10-мільрдна лабораторія роздивилась Юпітер, а потім перевела свій погляд на Марс. Ці спостереження важливі для калібрування приладів, для визначення складу атмосфери перед спостереженням далеких екзопланет. Але астрономи висловили побоювання, що дані JWST про екзопланети можуть бути інтерпретовані неправильно. Статтю про це опублікували в Nature Astronomy.

Космічний телескоп James Webb. Фото: Space.com

James Webb був відправлений у космос до точки Лагранжа L2 2021 року. Після успішного розгортання JWST став найдорожчим та найскладнішим телескопом в історії людства. Його надчутливі прилади здатні отримувати фотографії далеких світил, туманностей та інших об’єктів у неймовірній якості та деталізації.

Також JWST має можливість визначати хімічний склад зір і атмосфер екзопланет за допомогою спектрометрів. Проте астрономи, грубо кажучи, можуть зафіксувати лише розташування темних смуг у розкладеному призмою світлі, а інтерпретація цих даних проводиться з допомогою фізичних моделей. Тому вчені Массачусетського технологічного інституту висловили невтішне припущення, що ці моделі можуть бути недостатньо надійними.

Щоб підтвердити свої побоювання, дослідники створили набір штучних спектрів, ніби отриманих від телескопа. Потім з допомогою існуючих моделей спробували визначити, якому хімічному складу відповідають ці спектри. Виявилося, їхня точність вкрай обмежена. Вони не завжди дозволяють відрізнити температуру атмосфери в 26°C градусів від 326°C, а також виявити різницю між 5% або 25% вмістом певного газу, зокрема водяної пари.

Таким чином, межа між придатністю планети для життя та непридатністю стає малопомітною. Тому через таку похибку у даних, отриманих від James Webb, наприклад, вчені не зможуть відрізнити «живу» Землю від розпеченої Венери.

Раніше ми повідомляли про те, як James Webb не спростовував теорію Великого вибуху.