NASA змогла відновити контакт із місячним супутником CAPSTONE, а китайський радіотелескоп стежитиме за небезпечними сонячними спалахами: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин до сніданку: астрономи відкрили зірку, що швидко обертається навколо чорної діри. На астероїді Бенну утворився масштабний кратер через крихітний камінь, а вчені завершили тестування марсоходів на вулкані Етна.

NASA втратила зв’язок із супутником CAPSTONE

Мережа дальнього космічного зв’язку NASA втратила контакт із супутником CAPSTONE. Це сталося через день після того, як апарат відокремився від платформи Lunar Photon і вирушив у самостійну подорож до Місяця.

Вперше про проблеми з CAPSTONE повідомили радіоаматори, які виявили відсутність вихідних сигналів від нього. Невдовзі NASA підтвердила, що він справді перестав виходити на зв’язок із Землею. Попри те, що конструювання супутника було профінансовано космічним відомством США, управлінням місією займається стартап Advanced Space. Зараз його інженери аналізують останню телеметрію апарату, намагаючись з’ясувати причину збою.

NASA відновлює зв’язок з CAPSTONE після раптового відключення

6 липня увечері NASA оголосило, що команда відновила втрачений зв’язок із CAPSTONE. Зв’язок із космічним апаратом був ненадовго втрачений після відокремлення від платформи Lunar Photon перед початком маневру до відправлення до Місяця.

Новий китайський радіотелескоп стежитиме за небезпечними сонячними виверженнями

Найвірогідніше, до кінця року в Китаї завершиться робота над тим, що стане найбільшою у світі круговою антенною граткою для отримання зображень сонячного диску в радіодіапазоні. Вона будується на плато Тибету в провінції Сичуань і буде використовуватися разом з іншим сонячним телескопом, що створюється у Внутрішній Монголії.

Даоченський сонячний радіотелескоп (DSRT) будується високо на нагір’ї Тибету й складатиметься з 313 тарілок, кожна з яких має діаметр 6 м. Він використовуватиметься для вивчення небезпечних сонячних вивержень, відомих як корональні викиди маси, під час яких намагнічена плазма виривається з верхніх шарів атмосфери Сонця та поширюється в міжпланетному просторі.

Зоря, що обертається навколо чорної діри за найкоротший час

Астрономи відкрили зорю, що має швидкість 8000 км/с. Вона обертається навколо надмасивної чорної діри Стрілець А*, роблячи один оберт навколо неї всього за 4 роки.

Вчені з Університету Кьольна та Університету Масарика у Брно повідомили про відкриття найшвидшої зорі у нашій Галактиці. Вона розташована у центрі Чумацького Шляху й обертається навколо надмасивної чорної діри Стрілець А*.

Зліт літака Cosmic Girl із ракетою LauncherOne. Джерело: Virgin Orbit

Успішний запуск Virgin Orbit та ULA у святкові вихідні

Компанії Virgin Orbit і United Launch Alliance виконали успішні запуски у святкові вихідні, обслуговуючи клієнтів з Міністерства оборони США.

Четверта місія Virgin Orbit, що отримала назву Straight Up, стартувала пізно ввечері у п’ятницю з Каліфорнії та доставила сім супутників на низьку навколоземну орбіту (ННО) для Космічних сил США (USSF). Старт було здійснено у рамках програми запусків ракетних систем із корисними навантаженнями, наданими Програмою космічних випробувань Міністерства оборони (STP) для кількох державних установ.

SatSure формує KaleidEO для створення оптичних корисних навантажень власними силами

Компанія SatSure, що займається космічними даними та аналітикою, запускає нову дочірню компанію KaleidEO для створення оптичних корисних навантажень для отримання супутникових зображень. Вона створить камеру високої роздільної здатності, яка буде інтегрована в чотири супутники, отримані на комерційній основі. Супутники надсилатимуть необроблені зображення та оброблені дані з блоку обробки корисного навантаження Edge, на якому встановлять власні алгоритми SatSure AI/ML. Наприкінці 2024 року компанія планує запустити чотири супутники, що робитимуть знімки з просторовою роздільною здатністю близько метра.

Нові ракети-носії готуються до випробувальних польотів із китайського космодрому Цзюцюань

Нещодавно розроблені орбітальні та суборбітальні ракети-носії готуються до випробувальних польотів на космодромі Цзюцюань у рамках зусиль Китаю щодо розвитку комерційного космічного сектора.

Стартап-компанія Landspace, яка базується в Пекіні, працює над запуском своєї ракети «Чжуце-2», що працює на метані та рідкому кисні. Місія, очікувана в найближчому майбутньому, стане першим запуском ракети-носія на рідкому паливі в комерційному космічному секторі Китаю, що зароджується.

L3Harris робить стратегічні інвестиції в Mynaric

L3Harris здійснює стратегічні інвестиції в компанію Mynaric, що займається лазерними комунікаціями, й планує розширити використання цієї технології для космічних та інших цілей.

5 липня компанії оголосили, що L3Harris інвестує 11,2 млн євро (11,4 млн доларів) у Mynaric, отримавши 7,2% акцій мюнхенської компанії. Вона використовує термінали Mynaric HAWK для бортового лазерного зв’язку. Згідно з заявою, компанія розширить використання систем Mynaric для інших програм, включно з космосом.

Interact доставляє зразки на посадковий модуль. Джерело: ESA

Дослідники завершили тестування марсоходів на вулкані Етна

На вулканічних схилах гори Етна на Сицилії, де ґрунт схожий на місячний реголіт, проходило тестування нових марсоходів. Ця заключна частина проекту ESA «Аналог-1» відбулася у межах більшої міжвідомчої кампанії за участю кількох апаратів, організованої Німецьким аерокосмічним центром DLR. Проект ARCHES (Autonomous Robotic Networks to Help Modern Societies) дослідив здатність автономних роботів співпрацювати й обмінюватися даними у мережі.

Космічний телескоп James Webb спостерігатиме за гинучими світами у високій якості

Дослідники з нетерпінням чекають на можливість побачити зіткнення світів у дії з передової космічної обсерваторії NASA.

Після того, як космічний телескоп James Webb завершить період введення в експлуатацію і 12 липня випустить свої перші робочі зображення, обсерваторія всерйоз порине в науку. І одне з досліджень першого року телескопа має включати крупний план околиць молодої зірки β Живописця. Вона знаходиться лише у 63 світлових роках від нас і оточена пиловим диском, повним сміття, що залишилося після її утворення.

На астероїді Бенну утворився зсув і масштабний кратер через крихітний космічний камінь

Зіткнення крихітного тіла з астероїдом Бенну викликало зсув, що виявив властивості поверхні об’єктів — «куп каміння». Використовуючи зображення, отримані космічним апаратом OSIRIS-REx (NASA), дослідники простежили перебіг зсуву на астероїді, що виник у результаті зіткнення з іншим тілом.

Команда визначила, що відмічений розвиток цього «зсуву в глибокому космосі» був би можливим лише в тому випадку, якби Бенну володів певними властивостями поверхні, а саме — сухими частинками пилу з невеликим зчепленням або без нього. Відкриття дозволить ученим краще уявити, як приймають удар астероїди, що складаються з розрізнених скупчень дрібніших каменів і пилу та утримуються разом під дією гравітації.

Читайте у попередньому дайджесті: Росіяни спровокували скандал на МКС, а ESA оприлюднило амбітну дорожню карту досліджень космосу: дайджест новин