NASA розгледіла моторошні форми «павука» у кратері Марса

Великий музичний геній минулого століття Девід Боуї завжди був відомий своєю неординарністю та неймовірними творчими здібностями. Одним із його найвідоміших хітів стала пісня Spiders from Mars («Павуки з Марса»). І хоча це може здатися фантастичним, у ній було трохи правдивого. На Марсі, звісно ж, немає павуків, але є інші дивовижні явища, також відомі як «павуки».

Звичайно, не справжні павуки, а лише утворення, часто спричинені сублімацією підповерхневого льоду, які створюють павукоподібні візерунки
Утворення, часто спричинені сублімацією підповерхневого льоду, створюють павукоподібні візерунки. Фото: NASA/JPL-Caltech/UArizona

Марс завжди привертав увагу дослідників, і NASA в цьому відіграє важливу роль. Один з орбітальних апаратів NASA, який перебуває на орбіті Марса, здійснив захопливу подорож над планетою і зняв чудовий краєвид арахноформної (павукоподібної) місцевості.

Зображення було отримане за допомогою камери HiRise (High Resolution Imaging Science Experiment — науковий експеримент зі створення зображень високої роздільної здатності), яка встановлена на апараті Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Команда, що базується в Університеті Аризони, має можливість вивчати величезний архів отриманих зображень та публікувати найцікавіші знімки у рубриці «Знімок дня», яку вони назвали HiPOD. Зображення кратера «павуків» було зроблене орбітальним апаратом у травні 2022 року й опубліковане командою HiPOD лише недавно.

MRO HiRise
Зображення MRO HiRise показує заповнений «павуком» кратер у контексті ширшого ландшафту. Фото: NASA/JPL-Caltech/UArizona

На отриманому знімку видно кратер із двома цікавими особливостями. Перша — це павутиноподібні темні утворення, які нагадують скупчення павуків, що пересуваються ландшафтом. Друга — геометричні багатокутні форми, які дуже схожі на висохлу ґрунтову поверхню. Команда HiRise заявила, що це зображення допомагає вивчити вплив сонячного випромінювання на розвиток подібних місцевостей.

Сублімація

Але дослідники дивилися на більше, ніж просто природні явища. Кратер виринає на тлі ландшафту Марса, надаючи цілому зображенню неймовірної глибини та перспективи. Це нагадує нам, наскільки красивою і загадковою може бути Червона планета.

Але розгляньмо науковий аспект цього відкриття. «Павуки» на Марсі розповідають історію природних процесів на планеті. Вони утворюються в результаті сублімації льоду під поверхнею. Сублімація — це процес, коли речовина переходить безпосередньо з твердого стану в газоподібний. Такі цікаві утворення були помічені й на інших ділянках Марса, що свідчить про досить розповсюджений процес на планеті.

Також варто зазначити, що багатокутні утворення можуть бути теж цікавими, навіть якщо вони менш помітні. Подібні форми були помічені в холодних земних умовах, де вода періодично замерзає та розмерзається. На Марсі багатокутники зазвичай утворюються через підняті хребти, й вивчення цих форм може допомогти вченим зрозуміти кліматичні умови та розподіл льоду на планеті.

Отже, цей знімок кратера «павуків» не лише демонструє неймовірну красу Червоної планети, а й дає можливість вивчати природні процеси та кліматичні умови цієї далекої системи.

Раніше ми повідомляли про те, як астрономи знайшли «чорну вдову».

За матеріалами uahirise.org.