Надпотужне виверження на Сонці помітили на Землі, Місяці й навіть на Марсі

Сонце — доволі активна й важко передбачувана зірка. Воно є не тільки постійним джерелом тепла і світла: іноді на ньому утворюються величезні спалахи, що можуть мати серйозні наслідки для Землі. Нещодавно вчені повідомили про одну з таких подій, яку можна було спостерігати не лише на Землі, але й на Місяці та Марсі.

Спалах на Сонці
Спалах на Сонці. Ілюстративне фото: Unsplash

Подія, яку називають корональним викидом маси, сталася 28 жовтня 2021 року. Лише зараз вчені опублікували результати дослідження потужного спалаху в журналі Geophysical Research Letters.

Значна кількість плазми була вивержена з сонячної корони та поширилась у процесі подорожі Сонячною системою настільки сильно, що досягла і Землі, й Марса, не дивлячись на те, що вони перебували по протилежні боки від Сонця, на відстані понад 150 млн км. Ця подія була сфотографована різними космічними апаратами, в тому числі сонячною місією SOHO, організованою NASA та ESA.

Корональний викид маси, який спостерігав SOHO 28 жовтня 2021 року. Анімація: SOHO (ESA & NASA)
Корональний викид маси на Сонці, який спостерігав SOHO 28 жовтня 2021 року. Анімація: SOHO (ESA&NASA)

Дослідження показали, як ця потужна сонячна подія вплинула на навколишнє середовище на Марсі. Це змогли зареєструвати орбітальні місії — такі, як Trace Gas Orbiter (TGO) — і марсоходи Curiosity та Perseverance. Отримана інформація дає можливість зрозуміти, який захист знадобиться майбутнім колоністам, щоб вижити в умовах інших планет.

Небезпека корональних викидів

Проблема таких корональних викидів полягає в тому, що вони є джерелом високоенергетичних частинок, які можуть бути небезпечними як для людей, так і для електроніки. Наша планета має магнітне поле, яке значною мірою захищає нас від цього небезпечного випромінювання. Але воно лишається небезпечним для тих, хто живе та працює в космосі.

Важливо розуміти, як ці частинки впливають на людський організм, оскільки космічні агентства планують майбутні пілотовані місії далеко за межі низької навколоземної орбіти — наприклад, на Місяць або Марс. Радіація також може впливати на супутники та радіозв’язок. Такий вплив називають космічною погодою.

«Космічна радіація може створити реальну небезпеку для наших досліджень по всій Сонячній системі. Вимірювання радіаційних явищ високого рівня роботизованими місіями має вирішальне значення для підготовки до тривалих пілотованих місій. Завдяки даним з таких апаратів, як ExoMars TGO, ми можемо знайти спосіб найкраще захистити наших людей-дослідників», — пояснив науковець проекту TGO Колін Вілсон.

Раніше ми повідомляли про те, як Сонце може сильно пошкодити електричні мережі на Землі.

За матеріалами ESA