Гігантський сонячний спалах запалає полярним сяйвом на Марсі

20 червня, о 20:09 за київським часом, на Сонці відбувся спалах X-класу — найсильніший тип електромагнітного сонячного випромінювання. Кадри спалаху були зняті Обсерваторією сонячної динаміки NASA, яка постійно спостерігає за сонячною активністю разом з іншими супутниками агенції та обсерваторіями ESA й інших організацій.

Обсерваторія сонячної динаміки NASA зафіксувала новоприбулу сонячну пляму AR3341, яка 20 червня 2023 року викликала потужний сонячний спалах X1.1. Авторство: NASA/SDO

«Сонячні спалахи — це потужні вибухи радіації. Радіація від спалаху не може проникнути крізь атмосферу Землі, щоб фізично впливати на людей на Землі. Однак за достатньої інтенсивності спалахи можуть збурити атмосферу на тому шарі, де проходять сигнали GPS і зв’язку», — йдеться у повідомленні на сторінці NASA у Twitter.

Спалах був пов’язаний з корональним викидом маси (КВМ), величезною хмарою перегрітої плазми, яку Сонце виштовхнуло в космос. Викид не був спрямований на Землю. Це значить, що не варто очікувати яскравих полярних сяйв. Але сонячна плазма може створити яскраве світлове шоу на Марсі, яке через кілька днів зможуть побачити тамтешні орбітальні апарати, як-от Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN) NASA.

Наразі Сонце наближається до піка свого 11-річного циклу активності, який настане в 2025 році, тому на поверхні нашої зорі з’являється багато плям. Сонячні плями — це осередки магнітної активності, що слугують початковими точками для спалахів і КВМ.

Зазвичай сонячні спалахи нешкідливі для людства. Ми бачимо їх лише у вигляді світлових шоу в небі північних регіонів Землі. Але NASA та інші агенції стежать за Сонцем на випадок, якщо знадобиться попередження, щоб захистити важливу інфраструктуру, таку як лінії електропередач або супутники, які можуть зазнати пошкоджень від надпотужних сонячних штормів.

Раніше ми повідомляли про те, чому полярні сяйва — велика рідкість в Україні.