Надмасивна чорна діра в центрі Чумацького Шляху знищує загадкову хмару

Уже понад 20 років вчені спостерігають, як надмасивна чорна діра в центрі Чумацького Шляху повільно розриває і розтягує пилову хмару X7. Відомо, що 2036 року цей об’єкт буде знищений, але досі незрозуміло, звідки він узявся.

Уявлення художника про те, як загине пилова хмара X7
Загибель пилової хмари X7 в уявленні художника. Джерело: W. M. Keck Observatory/Adam Makarenko

Пилова хмара X7

Вчені, які вивчають надмасивну чорну діру Стрілець А*, що розташована в центрі Чумацького Шляху, розповіли про пилову хмару X7, яку вони спостерігають протягом останніх 20 років. Цей об’єкт разом із багатьма іншими обертається навколо космічного монстра і зазнає при цьому дивовижних перетворень.

Маса X7 складає приблизно 50 мас Землі. За космічними мірками це достатньо невеликий об’єкт, але він все ж регулярно потрапляє на знімки, зроблені телескопом обсерваторії Кека на Гавайських островах. Завдяки цьому вчені змогли простежити за його еволюцією.

Двадцять років тому X7 була звичайною, трохи видовженою хмарою. Але відтоді під впливом гравітації від Стрільця А* вона витягнулася у тонку струну, яка має довжину в 3000 відстаней від Землі до Сонця.

Еволюція X7 протягом 20 років
Еволюція X7 упродовж 20 років. Джерело: A. Ciurlo et al./UCLA GCOI/W. M. Keck Observatory

Майбутнє та минуле X7

Зараз X7 обертається навколо чорної діри зі швидкістю до 490 км/с. Але, попри це, щоб здійснити один оберт, їй потрібно 170 тис. років. Однак вона достатньо швидко наближається до Стрільця А* і в 2036 році досягне мінімально можливої відстані.

У цей момент припливні сили розірвуть її на частини, й за деякий час вона повністю розсіється. Матеріал при цьому буде поглинутий чорною дірою. А оскільки він розігріється, астрономи очікують яскравого феєрверка у вигляді спалахів у різних діапазонах.

А ось минуле X7 лишається невідомим. Вчені припускають, що вона могла утворитися внаслідок злиття двох зір. Два світила, на які теж сильно впливала гравітація чорної діри, зіштовхнулися та скинули з себе оболонку, з частини якої й утворилася пилова хмара.

Дослідження цікаве ще й тим, що X7 — не єдина подібна «нитка», що кружляє навколо Стрільця А*. Їх називають G-об’єктами. Астрономи планують спостерігати за хмарою до самої її загибелі, щоб зрозуміти, яка доля чекає на інших.