Над Скандинавією з’явилася червона дуга

Над скандинавськими країнами у ніч на 23 березня спостерігалося дивовижне і рідкісне явище. Воно називається стабільною полярною червоною дугою і виникає, коли електричний струм розігріває молекули кисню.

Cтабільна полярна червона дуга
Cтабільна полярна червона дуга. Джерело: www.space.com

Червона дуга над Північною Європою

У ніч на 23 березня над країнами Скандинавського півострова можна було спостерігати рідкісне явище — дугу червоного світла. Вона простягнулася через усе небо у напрямку з півдня на північ та була схожа на застиглу річку.

Саме в цей час на Землі спостерігалася одна з найсильніших магнітних бур за останні шість років, викликана корональним викидом маси. Гігантський шматок відірвався від Сонця і полетів у бік Землі. В результаті цього небеса біля полюсів нашої планети прикрасили грандіозні полярні сяйва.

Однак так сталося, що одночасно із цим спостерігалося й інше, значно рідкісніше явище — стабільна полярна червона дуга (SAR). Особливо яскравою вона була над Данією. Тож один із фотографів зміг зазнімкувати її над вапняковими скелями Монс Клінт острова Мон.

Що таке SAR

Полярні сяйва виникають, коли заряджені частинки сонячного вітру від спалахів прямують силовими лініями магнітного поля Землі та збуджують молекули у верхніх шарах атмосфери. На відміну від них, SAR виникають значно нижче і пов’язані зі світінням молекул кисню, які розігріває кільцевий електричний струм.

Чому від струму починають світитися тільки молекули кисню, достеменно невідомо. Проте саме цим пояснюється червоний відтінок світла. Вчені впевнені, що відбувається це явище постійно. Просто під час геомагнітних штормів поле Землі напружується настільки сильно, що стає помітним на нічному небі.

Крім SAR, під час сильних магнітних штормів у атмосфері Землі спостерігається й інше явище — STEVE. Воно нагадує стрічку кольорового світла. Є деякі докази того, що дуги STEVE і SAR є пов’язаними явищами. У березні 2015 року спостерігачі в Новій Зеландії бачили, як яскраво-червоний SAR повільно трансформувався в подію STEVE упродовж приблизно пів години.