На «замкнених» екзопланетах життя може існувати в зоні термінатора

Екзопланети вже довели нам, що можуть мати дуже дивне середовище. Але одна особливість, яку відносно часто можна знайти серед екзопланет і яка відсутня серед планет нашої Сонячної системи, — це приливне блокування. У такому разі один бік планети завжди повернений до своєї зорі, а інший — у космос. На такій планеті на одному боці встановлюється постійний спекотний день, а на іншому — нескінченна холодна ніч. Звичайно, це не дуже комфортне середовище для зародження життя. Останні дослідження показують, що ці екзопланети можуть бути цілком придатними для життя, але у вузькій смузі, яка розділяє обидві сторони — зоні термінатора.

У припливно-замкнених екзопланетах одна сторона постійно звернена до зірки, а інша сторона знаходиться у вічній темряві
У припливно-замкнених екзопланетах одна сторона постійно повернута до зорі, а інша перебуває у вічній темряві. Дослідники фізики та астрономії з Каліфорнійського університету кажуть, що ця область має потенціал для підтримки позаземного життя. Зображення: UCI

Зона термінатора — це кільце навколо планети між гарячою стороною, яка називається денною, та холодною — нічною. Ця зона розділяє два абсолютно різні клімати.

«На такій «блокованій» планеті вдень може бути дуже спекотно, а вночі — постійний холод. Причому нічна сторона може бути покрита величезними льодовиками», — пояснила провідна дослідниця Анна Лобо з Каліфорнійського університету.

Дослідники змоделювали такі планети за допомогою програмного забезпечення, яке використовується для моделювання клімату Землі, але з поправкою на такі фактори, як обертання планети. Вони виявили, що попри екстремальні температури поблизу, зона термінатора може мати комфортну температуру для підтримання рідкої води на поверхні — важливого компонента потенційної придатності для життя. Однак для того, щоб це спрацювало, на планеті потрібен баланс води. Якщо поверхня здебільшого вкрита водою, вона випаровуватиметься з денного боку й огортатиме планету парою. Але у зоні термінатора рідка вода може залишатись на поверхні та за відповідного тиску та температури протікати у вигляді річок.

Це дослідження є захопливим, оскільки воно розширює діапазон планет, які ми можемо досліджувати, шукаючи докази життя за межами Землі. Припливно-замкнені планети часто існують навколо M-карликових зір, які тьмяніші за наше Сонце та є одними з найпоширеніших світил у Галактиці. Якщо будь-яка із цих зір містить такі планети, діапазон екзопланет, де ми можемо шукати життя, значно розширюється.

Раніше ми повідомляли про те, як шукати екзопланети.

Дослідження опубліковане в The Astrophysical Journal.