Отруйні гази можуть бути індикатором життя на екзопланетах

На що би ви звернули увагу, якби вам доручили шукати ознаки життя на інших планетах? Логічно подумати, що це була б вода чи кисень, які підтримують життя на Землі. Але вчені вважають, що треба шукати отруйні гази, які будуть найкращим індикатором існування потенційних місць з інопланетними організмами.

атмосфери планет у далеких планетних системах
Світло, що проходить крізь атмосфери планет у далеких системах, може виявити сполуки, які інопланетні організми здатні виробляти для захисту від токсичних елементів. Зображення: Unsplash

Про своє бачення нового способу пошуку живих екзопланет повідомили дослідники на зустрічі Американського астрономічного товариства, яка проходила у січні. На Землі життя виробляє багато хімічних речовин, які змінюють атмосферу: наприклад, рослини виділяють кисень, а безліч тварин і рослин виділяє метан. Часто цей процес включає метилювання — додавання до сполуки метильної групи (CH3), яка дозволяє перетворити багато потенційних токсинів на гази, що випаровуються в атмосферу. Якби подібні гази виявилися в атмосфері інших планет, вони могли б вказати на наявність там життя.

Вчені з Каліфорнійського університету в Ріверсайді (США) показали, що серед метильованих газів найкращим біомаркером може бути бромистий метил, який виділяють хрестоцвіті та водорості. У дослідженні, опублікованому в журналі The Astrophysical Journal, описано перевагу цієї органічної речовини у порівнянні з традиційними сполуками, які використовуються вченими для пошуку життя за межами Сонячної системи.

Бромистий метил

Перша особливість бромистого метилу полягає в тому, що він залишається в атмосфері впродовж короткого періоду часу, ніж традиційні біосигнатурні гази. Тобто його виявлення розповість про те, що він був синтезований нещодавно, а джерело, ймовірно, ще присутнє на планеті. Крім того, існує не так багато способів отримати бромистий метил у результаті небіологічного процесу. Це вигідно вирізняє його від, наприклад, метану, який може бути як продуктом діяльності живих організмів, так і результатом вулканічних та багатьох інших геологічних процесів.

Хоча бромистий метил надзвичайно поширений в атмосфері Землі, його нелегко виявити через інтенсивність сонячного ультрафіолетового випромінювання, яке швидко руйнує цю речовину. Проте автори нової роботи показали, що цей газ буде простіше виявити у планет світил спектрального класу M. Вони менші й холодніші за Сонце і, отже, виробляють менше ультрафіолетового випромінювання. За всіх аналогічних умов в атмосфері планети зорі класу M видимість бромистого метилу буде на чотири порядки вищою, ніж на Землі. Це безперечна перевага, бо світила класу М зустрічаються у Всесвіті вдесятеро частіше, ніж подібні до Сонця.

Дослідники сподіваються, що астробіологи почнуть враховувати бромистий метил під час планування майбутніх місій та створення телескопів. Вчені також мають намір перевірити, чи можна використовувати інші метильовані гази як маркери позаземного життя.

Раніше ми повідомляли про те, що таке «кисневі свічки» та навіщо вони астронавтам.