На Сонці утворилася пляма, втричі більша за Землю, а NASA замінить роскосмос у марсіанській місії ExoMars: дайджест новин

Підбірка космічних новин до сніданку: вперше за довгий час відбудеться унікальне явище — «парад планет». Через сонячну погоду супутники сходять із орбіти, а ракета Ariane 5 готується до відставки.

Рідкісна небесна подія: парад планет

Місяць червень приносить особливі небесні події для всіх спостерігачів за небом. Рано-вранці можна буде побачити п’ять планет, що вишикувалися в ряд, не тільки в один день, а й протягом місяця. Востаннє планети вишиковувалися в небі таким чином 5 березня 1864 року, тобто 158 років тому. Це досить рідкісна подія, коли ціле покоління не мало можливості спостерігати його. Найприємніше в цьому параді те, що вам не потрібно нічого, щоб визначити планети, крім прокинутися до сходу сонця.

Шалена сонячна погода змушує супутники падати з орбіти. Ситуація лише погіршуватиметься

Наприкінці 2021 року оператори угруповання Swarm Європейського космічного агентства (ESA) помітили дещо тривожне: супутники, що вимірюють магнітне поле навколо Землі, почали занурюватися в атмосферу з надзвичайно високою швидкістю — до 10 разів швидше, ніж раніше. Зміна збіглася з початком нового сонячного циклу. Експерти вважають, що це може бути початком важких років для космічних апаратів, які обертаються навколо нашої планети.

Апарат Lunar Trailblazer знайшов швидшу «попутку»

NASA знайшла нову ракету для місії Lunar Trailblazer. Це дозволить прискорити термін її запуску майже на два роки. Апарат Lunar Trailblazer є одним із трьох проєктів, вибраних для реалізації у 2019 році в межах програми SIMPLEx (Small Innovative Missions for Planetary Exploration). Її метою є вивчення різних об’єктів Сонячної системи з використанням невеликих зондів, які запускаються як попутні вантажі та мають вартість, що не перевищує 55 млн доларів.

Ракета Spectrum (концепт). Джерело: Isar Aerospace

D-Orbit замовила запуск німецької ракети

Німецький аерокосмічний стартап Isar Aerospace оголосив про укладання пускового контракту з італійською компанією D-Orbit. У межах угоди побудована інженерами Isar Aerospace ракета виведе на орбіту супутниковий буксир ION.

Isar Aerospace була заснована у 2018 році. Основним напрямом діяльності підприємства є розробка двоступеневої ракети Spectrum. Вона зможе виводити до 700 кг корисного навантаження на сонячно-синхронні орбіти. Місцем запуску нового носія стане космопорт Аннейя, розташований на однойменному норвезькому острові. У 2021 році Isar Aerospace підписала контракт на 20-річну оренду пускового майданчика.

У Сполученому Королівстві розпочалися громадські консультації у рамках нещодавно посиленого режиму ліцензування для розгляду планів розширення системи Starlink.

SpaceX прагне розгорнути ще шість шлюзів в Англії, щоб задовольнити попит користувачів і підвищити відмовостійкість мережі для свого широкосмугового угруповання на негеостаціонарних орбітах (NGSO).

Starlink уже має три шлюзи на Британських островах, які були схвалені до того, як Ofcom оновив правила NGSO в грудні, щоб додати нові перевірки перешкод і ризиків конкуренції.

Європейське космічне агентство очікує на підтримку NASA у запуску місії на Марс

ESA очікує на сильну підтримку з боку своїх американських колег із NASA після того, як плани агентства по співпраці з Росією були призупинені через війну в Україні. У березні ESA заявило, що призупиняє співпрацю з російським космічним відомством «pоскосмос» у рамках їхньої спільної місії марсоходу ExoMars щодо пошуку ознак життя на поверхні Червоної планети після війни в Україні та санкцій, введених проти Москви. Це був найбільший проект співпраці агенції з «pоскосмосом».

Viasat запускає нові плани інтернету для житлових приміщень, акціонери схвалюють злиття з Inmarsat

Viasat впроваджує нові плани надання інтернет-послуг для житлових приміщень у США, обіцяючи забезпечити швидкість до 150 Мбіт/с у деяких регіонах напередодні запуску супутника ViaSat-3. П’ять розширених тарифних планів, про які було оголошено в середу, забезпечать швидкість завантаження до 25 Мбіт/с та 150 Мбіт/с у деяких регіонах.

Компанія заявила, що плани включають у себе підтримку потокової передачі 4K, подвійну швидкість завантаження в деяких регіонах та необмежені стандартні дані. Вартість і швидкість передачі даних залежать від регіону. Нові плани зараз доступні на деяких ринках, і їх планують розгорнути по всій країні.

Microsoft, Xplore та NOAA демонструють хмарні операції з супутниками

Минулого року Microsoft і Xplore працювали з Національним управлінням океанічних та атмосферних досліджень (NOAA), щоб показати, як комерційні послуги можуть підтримувати роботу полярно-орбітальних метеорологічних супутників.

Під час демонстрації концепції управління отримало дані, передані з NOAA-18 через орбітальну наземну станцію Azure в Квінсі, штат Вашингтон, у хмару Azure. Команди на 17-річний супутник були відправлені за допомогою програмного забезпечення управління польотами Major Tom від Xplore, що працює в Azure Orbital.

Ariane 5 готується до відставки

22 червня з космодрому Куру у Французькій Гвіані відбувся запуск ракети Ariane 5. Вона успішно вивела на геоперехідну орбіту пару телекомунікаційних супутників MEASAT-3d та GSAT-24. Сумарна маса двох апаратів (з урахуванням адаптера) становила 10 863 кг. Це всього на 2 кг менше, ніж маса запущеної у 2017 році зв’язки супутників ViaSat-2 та Eutelsat 172B. Вони є найбільшим вантажем, відправленим Ariane 5 на геоперехідну орбіту за її 26-річну історію.

Але 113-та місія європейського носія відзначилася не лише майже рекордними цифрами, а й тим, що вона ознаменувала початок його «виходу на пенсію». На сьогодні у Ariane 5 залишилося лише чотири заплановані місії, після чого його замінить нова ракета Ariane 6.

Сонце
Плями на Сонці 22 червня. Джерело: Courtesy of NASA/SDO

На Сонці утворилася пляма, втричі більша за Землю

Усього за одну добу пляма AR3038 на поверхні Сонця збільшилася вдвічі. Зараз вона має розмір, втричі більший за Землю, та повернута в її бік. Вчені говорять про небезпеку спалахів середньої сили.

Фахівці, які стежать за активністю Сонця, повідомили, що пляма AR3038 з 21 по 22 червня збільшилася вдвічі. Зараз вона має розмір утричі більший за нашу планету та повернута саме у бік Землі. Якщо в активній зоні станеться спалах, то вся викинута ним речовина полетить у наш бік.

Curiosity відобразив чудові види мінливого ландшафту Марса

Протягом минулого року марсохід NASA Curiosity подорожував через перехідну зону з області, багатою глиною, до області, заповненої сульфатними мінералами. У той час як група супроводу націлилася на насичену сульфатами глинисту область у пошуках доказів водного минулого Марса, перехідна зона також виявилася цікавою з наукового погляду. Насправді цей перехід може свідчити про серйозну зміну клімату планети мільярди років тому, яку вчені лише починають розуміти.

Читайте також: NASA продовжує місію для вивчення марсотрусів і працює над розвитком ядерної енергії на Місяці: дайджест новин