На МКС провели лазерний інтернет, який швидше за домашній в 10 разів

Людство з кожним роком все активніше вивчає Сонячну систему. Але якщо надіслані космічними апаратами світлини вже більш-менш якісні, то відео часто нагадує піксельний безлад, що псує враження. Проте це може змінитися завдяки новим розробкам NASA. Космічна агенція успішно передала 4K-відео з літака на Міжнародну космічну станцію (МКС) і назад на Землю зі швидкістю, що перевершує більшість домашніх інтернет-з’єднань.

ILLUMA-T NASA спілкується з LCRD за допомогою лазерної передачі
ILLUMA-T NASA спілкується з LCRD за допомогою лазерної передачі. Ілюстрація: NASA

NASA розвиває оптичний зв’язок, використовуючи інфрачервоні світлові сигнали замість радіохвиль. У межах тестування лазерний термінал, який був встановлений на літаку Pilatus PC-12, передавав 4K-відео, пролітаючи над озером Ері, на наземну станцію в Клівленді, штат Огайо.

Відеосигнал пройшов через об’єкт NASA у Вайт-Сендс, Нью-Мексико і був відправлений у космос за допомогою інфрачервоних лазерів до супутника Laser Communications Relay Demonstration (LCRD). Потім LCRD передав дані на МКС, де спеціальний термінал ILLUMA-T повернув їх назад на Землю. Попри велику відстань, NASA повідомляє про швидкість передачі даних понад 900 Мбіт/с, що в більш ніж десять разів перевищує середню швидкість домашнього інтернету в Україні — 80 Мбіт/с станом на 2024 рік. Раніше максимальна швидкість оптичної передачі даних на МКС становила 600 Мбіт/с.

Термінал проекту NASA Glenn
Термінал проєкту NASA Glenn

NASA сподівається, що ця технологія дозволить транслювати відео високої чіткості з майбутніх місій Artemis на Місяць. Лазерний зв’язок може передавати дані у 100 разів швидше, ніж традиційне радіо.

«Тепер ми можемо використовувати успіх потокової передачі відео 4K на космічну станцію і з неї для майбутніх можливостей, таких як відеоконференції високої чіткості для астронавтів Artemis, що важливо для здоров’я екіпажу і координації», — зазначив Деніел Райбл, керівник проєкту в NASA Glenn.

Pilatus PC-12
Літак Pilatus PC-12 із лазерним терміналом проєкту NASA Glenn

Хоча ILLUMA-T більше не перебуває на МКС, NASA продовжить випробовувати можливості потокового мовлення 4K у липні за допомогою цього літака. Мета — розробити лазерний зв’язок для трансляції майбутніх місій на Місяць у межах програми Artemis. Завдяки цьому ми зможемо насолоджуватися кришталево чистими кадрами астронавтів, які перебуватимуть на нашому природному супутнику за 380 тис. км від Землі.

Раніше ми повідомляли про те, як тариф Starlink за 1,25 млн доларів пропонує доступ до інтернету на швидкості 8 Гбіт/с.

За матеріалами techspot.com