На Місяці знайдена «сонячна вода»

Новий аналіз пилу із Місяця доводить, що зв’язані у ньому частинки води можуть походити від Сонця. Але якщо говорити точніше, то така «сонячна вода» утворилась у результаті взаємодії сонячного вітру із поверхнею Місяця, а саме іонами водню, які взаємодіяли з мінеральними оксидами на Місяці, що потім зв’язувало водень із витісненим киснем. У результаті утворилась вода, яка міститься у місячному реголіті в значних кількостях на середніх та високих широтах. Це відкриття допоможе вченим зрозуміти розподіл води на Місяці та навіть допоможе розкрити походження води на Землі.

Сонячний вітер міг відіграти значну роль в утворенні води на Місяця
Сонячний вітер міг відіграти значну роль в утворенні води на Місяця. Фото: Unsplash

Звідки вода на Місяці?

Місяць виглядає як досить суха куля пилу. Але нещодавні дослідження виявили, що там набагато більше води, ніж вважалось раніше. Очевидно, що він не плаває в озерах і лагунах, а зв’язаний у місячному реголіті. Вірогідно, вода у вигляді льоду захована у постійно затінених кратерах і секвестрований у кульках вулканічного скла. Це, природно, призводить до запитань, наприклад, скільки саме води там? Як вона розподіляється і звідки взялась? Останнє питання, ймовірно, має декілька відповідей.

Частина води могла бути занесена в результаті зіткнення з астероїдом, а ще одна частина могла потрапити на Місяць із Землі. Але це джерело навряд чи є першим. Звичайно, на Сонці води немає, щоб занести її на планети чи супутники. Але наша зірка є надійним джерелом високошвидкісних іонів водню, які можуть брати участь в утворенні води. Раніше цю гіпотезу частково підтвердили місії Apollo: вчені виявили, що сонячний вітер відповідає принаймні за деякі з інгредієнтів для води на Місяці.

Сонце та вода

Тепер команда дослідників на чолі з геохіміками Юйчен Сюй і Хенг-Ці Тянь з Академії наук Китаю виявила хімічні речовини в крупинках, вилучених місією «Чан’е-5», які додатково доводять сонячне джерело місячної води. Більшість цих зразків показали дуже високу концентрацію водню від 1116 до 2516 частин на мільйон і дуже низькі співвідношення ізотопів дейтерію/водню. Ці співвідношення узгоджуються зі кількістю елементів, знайдених у сонячному вітрі. Це свідчить про те, що сонячний вітер врізався в Місяць, відкладаючи водень на місячній поверхні.

Щоб визначити, чи може водень зберігатися в місячних мінералах, дослідники провели експерименти з нагріванням пилу. Вони виявили, що пилинки реголіту справді можуть утримувати водень. Нарешті, дослідники провели моделювання зі збереження водню в місячному ґрунті при різних температурах. Це показало, що температура відіграє значну роль у імплантації, міграції та виділенні водню на Місяці. Це означає, що значна кількість води, отриманої сонячним вітром, може зберігатися в середніх і високих широтах, де температура нижча.

Модель, заснована на цих висновках, припускає, що полярні регіони Місяця можуть бути багатими на воду, утворений сонячним вітром – інформація, яка може бути дуже корисною при плануванні майбутніх місій дослідження Місяця.

Раніше ми повідомляли про те, як було знайдене останнє фото, зроблене астронавтами на Місяці.

За матеріалами ScienceAlert