Ми можемо знайти інопланетян, якщо уявимо себе в майбутньому

Якщо десь у космосі існує інша цивілізація, то вона майже напевно набагато старша за нашу і вже встигла реалізувати все, про що ми тільки мріємо. Отже, аби відшукати її, треба насамперед зрозуміти власне можливе майбутнє.

Шукаючи інопланетян, ми шукаємо власне майбутнє
Шукаючи інопланетян, ми шукаємо власне майбутнє. Джерело: SETI Institute

Якими ми будемо

Однією з найголовніших проблем під час пошуку позаземного життя є питання, а що саме нам треба знайти. Адже цивілізацію, схожу на сучасну земну, не так легко побачити з відстані, що вимірюється тисячами світлових років. Проте набагато старші за нас цивілізації можуть змінити світ навколо себе настільки сильно, що ми це точно маємо побачити.

Звичайно, в тому випадку, коли будемо знати, що саме шукати. Саме цю проблему розглянули у нещодавно опублікованій в журналі Technological Forecasting and Social Change статті фахівці з Інституту космічної науки Blue Marble та Космічного центру імені Годдарда NASA.

Вихідною точкою для їхніх досліджень стала думка видатного вченого Фрімена Дайсона. Він відомий насамперед як автор концепції сфери навколо зорі. Однак він також висловив і більш загальну думку щодо того, що зараз називається пошуком техносигнатур.

Дайсон сказав, що будь-яка наша мрія, якщо вона не суперечить фізиці, рано чи пізно буде втілена в реальності. А для інопланетних цивілізацій, що старші за нашу на тисячі й мільйони років, усе це вже мало б стати реальністю. Тому пошук інопланетних техносигнатур — це, в першу чергу, чітке уявлення того, що можна очікувати від нашого власного майбутнього.

Техносфера

Згідно з вищенаведеною концепцією, кожна цивілізація створює навколо себе «техносферу» — змінену технологією область, де існують речі, яких немає в природі. Це може здатися дивним, але цивілізація може спричиняти їхню появу у дуже малий за мірками Всесвіту час.

Наприклад, з 1800 по 2024 рік чисельність людства зросла з 1 до 8,1 млрд, тобто на 800%. Але ця цифра вже не так вражає, якщо подивитися на споживання енергії. За той самий час воно зросло з 5653 до 182 230 ТВт, тобто на 3200%. Це наводить на думку, що майбутній ріст можливостей людства буде експоненційним і скоро ми володітимемо силами, про які досі й не мріяли.

Щоправда, для цього ми маємо зрозуміти, що з наших мрій може здійснитися, а що — ні. Точне передбачення майбутнього неможливе. Але дослідники все ж спробували зрозуміти, які варіанти масштабних проєктів у принципі здійсненні й можуть видати нам інопланетну цивілізацію, що старша за нашу на тисячі років.

Яке майбутнє можливе?

Перше, що зробили дослідники — визначили величезну кількість сценаріїв, які взагалі можуть статися у майбутньому, — 5800. Потім вони відсіяли ті з них, що суперечать законам фізики. З тими ж, що лишилися, працювала велика мовна модель, яка скоротила їхню кількість до 10.

Потім вчені змоделювали зростання потреб людства для кожного з 10 сценаріїв і подивилися, яким у цих випадках мав би бути світ навколо. Відповідно, вони зрозуміли, які технології можуть залишати сліди, котрі ми можемо побачити навіть на космічних відстанях.

Найцікавіший висновок — це те, що експоненційне зростання енергетичних можливостей цивілізації до нескінченності спостерігалося лише в одному сценарії з десяти. В усіх інших це був або вихід на плато, або згасання. Це означає, що фокус на пошуку мегаструктур та інших вражаючих проявів необмеженої могутності — хибний.

Більшість інопланетних цивілізацій мають бути більш непомітними та «розмазаними» в енергетичному плані між зорями та планетами. Крім того, виявилося, що стан атмосфери планети — достатньо погана ознака розвинутої цивілізації, оскільки тільки рівень діоксиду азоту її видає.