Місяць міг сформуватися швидше ніж вважалося

Команда дослідників з Інституту обчислювальної космології Даремського університету створила нову комп’ютерну симуляцію народження Місяця. Вона показала, що супутник нашої планети міг сформуватися набагато швидше, ніж вважалося раніше.

Теорія гігантського зіткнення

Згідно з переважною нині гіпотезою, Місяць був утворений 4,5 млрд років тому, коли протопланета, розміром приблизно з Марс (її зазвичай називають Тейя), зіткнулася з Землею. Удар призвів до злиття ядер двох планет, тоді як частини їхніх мантій були викинуті у космос, після чого з них і сформувався Місяць.

Зіткнення між Землею та протопланетою Тейя в уявленні художника. Джерело: NASA

Незважаючи на детальне опрацювання і відповідність багатьом особливостям системи Земля — Місяць, які спостерігаються, в теорії гігантського зіткнення є низка складнощів. Головним чином вони пов’язані зі співвідношенням деяких хімічних елементів у місячній корі та їхнім ізотопним складом. Але, на думку вчених з Даремського університету, більшість із цих проблем вирішуються, за умови, що Місяць сформувався набагато швидше, ніж вважалося раніше.

Швидке формування Місяця

На підтвердження своїх слів вчені наводять результати власного дослідження формування Місяця. У його межах вони провели моделювання сотні різних сценаріїв зіткнення, варіюючи його кут і швидкість, а також масу та параметри обертання Землі та Тейї. Під час дослідження вчені дійшли висновку, що симуляції зі стандартною роздільною здатністю можуть упускати дуже важливі аспекти таких подій, створюючи невірну картину формування Місяця.

Створена вченими за допомогою суперкомп’ютера детальна модель зіткнення Землі та Тейї показала, що Місяць міг утворитися практично відразу після зіткнення, а не поступово «зібратися» з уламків на навколоземній орбіті. Це важливо, оскільки означає, що супутник нашої планети піддавався меншому розплавленню, а його зовнішні шари повинні бути набагато багатшими земними мінералами, ніж передбачалося раніше. Своєю чергою це вирішує низку проблем пов’язаних з ізотопним складом та внутрішньою будовою Місяця.

Крім того, нова модель показала, що навіть коли знову сформований супутник наблизився до Землі на невелику відстань, він зумів би уникнути розриву приливними силами. Замість знищення земна гравітація просто виштовхнула б його на ширшу орбіту. Попередні моделі не передбачали такої можливості.

Ви також можете почитати про те, як у Місяць врізався міжзоряний об’єкт.